آموزش نقاشی به کودکان را از چه سنی باید شروع کنيم؟

سن آموزش نقاشی به کودکان معمولاً چهار سال است، چون کودکان قبل از این سن یعنی حدوداً از سن دو سالگی خط خطی کردن را شروع میکنند بعد با رشد جسمی و عاطفی کودکان و با شناختی که از محیط اطراف پیدا کرده شروع به کشیدن اشکالی ساده می کنند.

البته بعضی از کودکان، امکان دارد به جای سن ۴ سالگی زودتر وارد مرحله کشیدن شکل های ساده شوند و بعضی دیرتر این مرحله را شروع کنند. بنابراین لازم است مربیان محترم به این مورد مهم کاملا آشنایی داشته تا اشتباهی، در امر آموزش نقاشی به کودکان انجام ندهند. پس زمانی که کودکان توانستند شکل های ساده و به خصوص آدمک، خانه، خورشید و ... را نقاشی کنند می توانند وارد مرحله آموزش شوند و مربیان در این زمان آموزش نقاشی را شروع کنند.

چگونه با آموزش نقاشی به رشد ذهنی و خلاقیتی کودکان 4 تا 6 سال کمک کنیم؟

آموزش نقاشی به کودکان 4 تا 6 سال، مانند حرکت بر لبه تیغ است. اگر آموزش نقاشی کودک را درست انجام دهیم به رشد ذهنی، عاطفی و خلاقیتی کودک کمک کرده‌ایم و اگر با تمرین‌های از پیش مشخص شده و کپی کاری و نحوه کشیدن توسط مربی ادامه دهیم، کودکان بی انگیزه و کپی کار را تربیت کرده‌ایم و به ذهن آن ها اجازه فعالیت و جستجو در موضوعات پیرامون را نداده ایم.
نقاشی می تواند بهترین روش برای رشد مغز کودکان باشد و لزوم آن تمرین های آزاد و متنوع و به کارگیری قوه تخیل و تفکر کودکان، در تمرین های نقاشی است. برای مثال وقتی ما چند خط عمودی، افقی، مورب و ساده را می کشیم و از کودکان می خواهیم آن را به یک شکل جدید تبدیل کنند، در واقع با این تمرین ساده باعث درگیری ذهن و دید کودکان برای خلق یک اثر جدید شده ایم و این تمرین و آموزش های مشابه آن ، باعث می شود تا کودک فکر کند که با هر یک از این خطوط داده شده چه شکلی را میتواند بکشد؟ و شما اشکال متنوع را به تعداد هنر جوهای خود می توانید ببینید، چون الگوی ثابتی توسط مربی به کودکان داده نشده است.

در صورتی که اگر معلم یک شکل را پای تخته بکشد و به کودکان بگوید از آن کپی برداری کنند، تمام بچه های کلاس مثل معلم نقاشی می‌کشند و دیگر کسی فکر نمی کند تا شکل جدیدی را خلق کند، به خاطر همین ما می گوییم کپی کاری بسیار خطرناک و آسیب رسان برای کودکان در زمینه نقاشی است. چون با کپی کردن همه نقاشی ها مثل هم می شود و تفاوت های فردی و درگیری ذهن کودک برای پرورش خلاقیت از بین می رود.

نترسیم تا لباس های کودکان رنگی شود

فضای کلاس نقاشی کودکان باید کاملاً متفاوت باشد، از والدین بخواهیم روپوش های مخصوص کلاس حتی اگر استفاده شده باشد یا کاورهای مخصوص نقاشی را برای کودکان تهیه کنند. کودکان باید با آرامش، در کلاس با رنگ های متنوع کار کنند. روی میز کار حتماً از سفره های مخصوص یکبار مصرف یا روزنامه پوشیده شود، تا آن ها راحت به کار خود ادامه دهند. رنگ های مایع مثل آب رنگ، گواش، اکرولیک، می‌تواند بهترین روش برای تخلیه روانی کودکان باشد. بنابراین لذت نقاشی کردن کودکان با رنگ های مایع را از آن ها نگیریم. به آن ها اجازه دهیم با قلم مو و رنگ احساسات درونی خود را بر روی صفحات کاغذ، مقوا، یا بوم منتقل کنند. البته نظارت معلم و صبوری او به رشد شناختی کودک توسط نقاشی بسیار کمک خواهد کرد.

01

چه ابزارهایی برای نقاشی کودکان 4 تا 6 سال مناسب است؟

در آموزش نقاشی کودکان 4 تا 6 سال، خودتان را محدود به ابزارهای معمولی نقاشی نکنید هر چه سن کودک کمتر باشد ابزار نرم مثل مداد شمعی، پاستل روغنی و گواش مناسب تر است‌. مداد رنگی از دسته ابزارهایی است که برای کودکان سن پایین مناسب نیست. بنابراین از آن برای آموزش نقاشی کودکان 4 تا 6 استفاده نکنید. ابزار نرم و شفاف و بدون سم برای کودکان در سنین پایین مناسب تر است. در ضمن وسایل دور ریز و ترکیب آن با نقاشی به نحوه نگرش کودکان بسیار کمک می‌کند، چرا که یاد می گیرند با یک تکه روزنامه یا مجله یا پارچه اثر هنری خلق کنند. در ضمن قیجی کردن به رابطه بین چشم و دست و مغز کودک بسیار کمک کرده، یکی از روش های مناسب و عالی برای تمرکز است ‌بنابراین مربیان محترم باید با خلاقیت و انتخاب ابزار در سطح متنوع به کودکان 4 تا 6 سال کمک کنند، تا هم کار در کلاس نقاشی شیرین شود و هم کودکان علاوه بر نقاشی کردن، دید درست، آرامش، تمرکز را تمرین کنند و از همه بهتر تخلیه روانی شده و در نتیجه همه این عوامل رشد مغر و پرورش خلاقیت آن ها را نیز در بر می گیرد.

چگونه در مورد نقاشی‌های کودکان نظر دهیم یا ارزشیابی کنیم ؟
وقتی کودکان نقاشی می کشند، از آنها تقاضا کنیم در مورد نقاشی هایشان برای ما صحبت کنند. در نظر داشته باشید که کودکان هر شکلی را که نقاشی می کشند با هدف و مقصود خاصی انجام می دهند ،ما باید ما با انتقاد نکردن ونظر ندادن در مورد نقاشی های آنها کمک کنیم تا حرف هایشان را از طریق نقاشی راحت تر به ما بزنند .و باید خوب گوش کنیم و هر حرفی را که در مورد نقاشی خود می زنند تایید کرده تا به ما اعتماد کنند وبه نقاشی کردن خود ادامه دهند، تا پیشرفت کنند‌. البته این بدان معنی نیست که بر روی کار کودک نظارت نداشته باشیم ،ما میتوانیم در نقش هدایت کننده کنار کودکان باشیم ،مثلاً اگر او خرگوش را کشید و برای ما می گوید این یک خرگوش است و شکل دیگری را در صفحه نکشیده است از او بپرسیم این خرگوش قشنگ تو در کجا زندگی می کند؟ مثلاً او جواب می دهد جنگل ،بعد بگوییم جنگل کجاست؟ او می گوید جنگل جاییست که درختان و حیوانات زیاد در آنجا وجود دارد. بعد از او بخواهیم خرگوش ها در جنگل نشان دهد. پس ما هم کنار او بودیم و هم با او ارتباط برقرار کردیم نقاشی اش را تایید کردیم و از نظر ذهنی او کمک کردیم تا خرگوش را در جنگل نشان دهد این کار هم برای کودک خوشایند است و هم ما به اهداف اموزشی خود رسیده ایم.پس باید دقت کنیم که نظر دادن در مورد مقاشی کودکان ،همان گوش دادن ،تایید کردن وکمک به ادامه نقاشی ودر نتیجه حس رضایت وارزشمندی واعتماد به نفس توسط کودک است.

چگونه در مورد نقاشی‌های کودکان 4 تا 6 سال نظر دهیم ؟

وقتی کودکان 4 تا 6 سال نقاشی می کشند، از آن ها تقاضا کنیم در مورد نقاشی هایشان برای ما صحبت کنند. در نظر داشته باشید که کودکان هر شکلی را که نقاشی می کشند با هدف و مقصود خاصی انجام می دهند، ما باید با انتقاد نکردن ون ظر ندادن در مورد نقاشی های آن ها، کمک کنیم تا حرف هایشان را از طریق نقاشی راحت تر به ما بزنند و باید خوب گوش کنیم و هر حرفی را که در مورد نقاشی خود می زنند تایید کرده تا به ما اعتماد کنند و به نقاشی کردن خود ادامه دهند، تا پیشرفت کنند‌. البته این بدان معنی نیست که بر روی کار کودک نظارت نداشته باشیم، ما میتوانیم در نقش هدایت کننده کنار کودکان باشیم، مثلاً اگر او خرگوش را کشید و برای ما می گوید این یک خرگوش است و شکل دیگری را در صفحه نکشیده است از او بپرسیم این خرگوش قشنگ تو در کجا زندگی می کند؟ مثلاً او جواب می دهد جنگل، بعد بگوییم جنگل کجاست؟ او می گوید جنگل جاییست که درختان و حیوانات زیاد در آنجا وجود دارد. بعد از او بخواهیم خرگوش ها در جنگل نشان دهد. پس ما هم کنار او بودیم و هم با او ارتباط برقرار کردیم نقاشی اش را تایید کردیم و از نظر ذهنی به او کمک کردیم تا خرگوش را در جنگل نشان دهد این کار هم برای کودک خوشایند است و هم ما به اهداف اموزشی خود رسیده ایم.

پس باید دقت کنیم که نظر دادن در مورد نقاشی کودکان، همان گوش دادن، تایید کردن و کمک به ادامه نقاشی و در نتیجه حس رضایت و ارزشمندی و اعتماد به نفس توسط کودک است.

نتیجه

در پایان مربیان محترم دقت کنند که آموزش نقاشی به کودکان ۴ تا ۶ سال حیاتی است. با روش درست و انتخاب ابزار درست و تمرین های مناسب می توانند به کودکان این سن کمک کرده تا خلاق تربیت شوند و در بزرگسالی در هر رشته ای که مشغول به کار می شوند موفق باشند چون در کودکی و در کلاس نقاشی یاد گرفتند، چگونه فکر کرده و راه حل پیدا کنند.