انواع مداد نقاشی را می شناسید؟  آیا می توانید در مورد چند نمونه از آنها صحبت کنید؟  درغیراینصورت آیا علاقه مند هستید تا با آنها آشنا شده و اطلاعاتی در موردشان بدست آورید؟ در اینجا در مورد ویژگی های انواع مدادهای رنگی از جمله آبرنگ،پاستل،مداد رنگی،گچ و مداد اتود صحبت می کنیم و با جلوه های آنها آشنا می شویم تا در مورد آموزش نقاشی اطلاعات بیشتر و به روز تری داشته باشید.

ویژگی های انواع مداد رنگی در آموزش نقاشی

روش ساخت انواع مداد‌های رنگی مثل مدادهای گرافیتی است ، با این تفاوت که مغز آنها را در کوره حرارت نمی دهند چون با حرارت رنگریزه ها از بین می رود.

مغز انواع مداد رنگی از رنگریزه ، ماده پر کننده مانند گل سفید و یا پودر تالک یا کائولنویک و همچنین ماده چسبان مثل چسب سلولزی تشکیل می شود.

همچنین این ابزار جزوی از مورد علاقه‌ترین ها برای کودکان است اما به دلیل سمی بودن ترکیبات مورد استفاده در آن، زمان ساخت آن ها ازرنگریزه هایی که حاوی فلزات سنگین مثل روم ها و کادمیوم ها هستند استفاده نمی شود.

جلوه های انواع مداد رنگی در نقاشی

با استفاده از مدل های مختلف مداد رنگی می توان جلوه های مختلف به دست آورد. جلوه ها را می‌توان به معمولی و حل شدنی متفاوت هستند.مداد رنگی معمولی روی کاغذ صاف، شبکه ای از نقاط سفید را به وجود می آورد که در واقع فرورفتگی است که رنگ به آنها نرسیده است.

تذکر این نکته لازم و ضروری است که مداد های آبرنگی برای کار بدون آب نرم تر از مداد های معمولی رنگی است‌.

انواع مداد رنگی

مدل‌های مختلف ابزارهای رنگ آمیزی به خاطر سهولت استفاده و تصحیح پذیری ،از وسایل مورد علاقه نقاشان است. انواع مداد رنگی همچنین نزدیک ترین وسیله به طراحی است.

تنوع مختلف در مدل‌ها و رنگ‌های ابزارهای رنگ آمیزی درست نقاشان را برای ایجاد خلاقیت بیشتر در طرح باز میگذارند. لازم به ذکر است به دو دسته نرم و سخت تقسیم می شوند.

در مدل های نرم، مداد رنگی راحت تر روی صفحه کشیده شده و ترکیب دورنگ روی هم راحت تر صورت می گیرد. مداد رنگی سخت که نوع دیگری از آن‌هاست معمولا کم رنگ تر و قدرت ترکیب پذیری آن نسبت  به مداد های رنگی نرم کمتر است.

انواع مداد رنگی به دسته های سخت ونرم ،کنته های رنگی ، زغال فشرده رنگی ، مداد آبرنگ  ومداد رنگی خشک و چرب که اثر گذاری مختلفی دارند تقسیم می شوند.

مداد آبرنگ

مدادهای آبرنگی بعنوان یکی از انواع مداد، در آب قابل حل هستند و از رنگدانه های قوی وطبیعی برخوردارند.

01

بهترین روش برای جلوه مدادهای آبرنگی این است که قلم موی مرطوب یکباره بر روی طرح کشیده شود .این روش باعث می‌شود که رنگ ها زیاد درهم نروند و اثر اولیه مداد رنگ باقی بماند.

مداد پاستلی

معمولا کاربرد این نوع از انواع مداد بر روی نقاشی های پاستلی است ولی به تنهایی هم کاربرد دارد و برای کارهای دقیق هم به کار می رود .

02

مداد اتودهای رنگی

منظور از مداد اتود رنگی که نوعی از انواع مداد است، اتودهایی است که در مغز آن ها به جای گرافیت از مغز رنگی استفاده می شود وبرای استحکام آن به علت نازک بودن سر مداد نوعی پلاستیک و پلیمر اضافه می کنند.

03

سایه زنی و هاشور زنی با مداد رنگ

در رنگ آمیزی و سایه زنی با مداد رنگ که نوعی از انواع مداد است، بر روی کاغذ H.P(کاغذ های صاف و محکم) خطوط موازی کاملا مشخص هستند واگر با سایه زنی محوی هم کارکنید به علت بدون بافت بودن مقواهایی مانند اشتنباخ، یا الر، رنگدانه های مداد کاملا رنگ زمینه  مقوا را پوشش می دهند.

اما مداد رنگ بر روی مقواهای بافت دار مثل NOT به علت وجود بافت، رنگدانه های مدادرنگ  کامل مقوا را پوشش نمی دهد و نقطه  های سفید رنگ بر روی مقوا نمود پیدا می کند.

برای پوشش کامل با مداد رنگ ، باید در زمان طولانی با رنگ کردن تدریجی ویکنواخت، سطح کار را پوشش داد.

بستر و زمینه برای کار با پاستل در نقاشی

رنگ پاستل  به راحتی بر روی مقواهای NOT می نشیند که علت آن بافت دار بودن آن است البته از مقواهای بافت کمH.p هم می توان استفاده کرد.

اما مقواهای براق برای کار با این نوع از أنواع مداد رنگی اصلا مناسب نیست.پاستل را حتی می توان روی کاغذ های آبرنگ و روی تخته یا مقوای استر دار نیز کار کرد.

اغلب هنرمندانی که با پاستل گچی کار می کنند، مقوا یا کاغذ رنگی را به کاغذ سفید ترجیح می دهند. البته برای زیر سخت پاستل روی مقوای سفید می توان از آبرنگ و تمپرا و اکرولیک رقیق و حتی از جوهر های با ثبات استفاده کرد.

به غیر از مقواهای رنگی که بیشتر با برند فابریانو وجود دارد نوعی کاغذ یا مقوای مخملی در رنگ های گوناگون نیز برای خطوط نرم ورنگ سایه های یکنواخت مناسب است.

جلوه‌های خطی و رنگ سایه ای پاستل گچی

روش معمول در نقاشی با این نوع از أنواع مداد رنگی این است که ابتدا رنگ ها و رنگ سایه ها را با انگشت و محو کن و یا قلم موی نرم بر روی مقوا با هم تر کیب می کنیم و بعد از آن بر روی سطح رنگی لکه ها یا خطوط دیگر را نیز اضافه می نماییم.

پاستل روغنی در نقاشی

پاستل روغنی (oil pastels) که نوعی از انواع مداد رنگی است، از ترکیب رنگریزه و موم های هیدرو کربنی چربی حیوانی به دست می آید. درواقع پاستل روغنی با مداد شمعی شباهت خیلی زیادی دارد تا پاستل گچی .

04

البته به دلیل کافی بودن رنگ‌ریزه، نرم تر وانعطاف آمیزتر از مداد شمعی است .قابلیت انعطاف پاستل روغنی در برابر حرارت حتی دمای دست افزایش می یابد ورنگ بیشتر بر روی مقوا بر جای می گذارد.پاستل روغنی در طی مراحل خشک شدن بدون تغییر باقی می ماند.ضمنا تربانتین حلال خوبی برای پاستل روغنی است.

کاربرد پاستل روغنی

پاستل روغنی را باروش های متفاوت می توان کار کرد .اولین روش ترکیب رنگ ها باهم است.در روش دوم سطح رنگ را خراش می دهند و در روش سوم حل کردن با تربانتین وتلفیق آن با آبرنگ یا اکرولیک رخ می دهد.

گچ قلمی (کرایون کنته)

نوعی از أنواع مداد رنگی، کرایون است. وقتی از گچ‌به عنوان یک وسیله طراحی و نقاشی نام می بریم منظور قلمی است که از خاک های نرم  طبیعی ساخته شده است ، بنابراین می توان آن را گچ قلمی نامید. ‌اما واژه کرایون (crayon) به هر نوع قلمی گفته می شود که در ساخت و تولید آن علاوه بر مواد طبیعی معمولا از موم و روغن نیزاستفاده می شود .

05

انواع خاص کرایون های سیاه و سفید و سرخ اخرایی وقهوه ای را(کرایون )کنته می نامند.کنته نام یک شیمیدان فرانسوی است و بنیان گذار یک کارخانه ساخت مداد است.

در آغاز سده پانزدهم ، استفاده از گچ قلمی به خصوص برای طرح های مقدماتی برای نقاشی متداول شد. گچ وسیله ای بسیار مناسب برای کشیدن خط‌های نازک و پهن و ایجاد خاکستری ها متفاوت است، به همین دلیل هنرمندان و اساتید اروپایی گچ سیاه را به تنهایی یا باترکیب با گچ سفید به کار می بردند .

کار با گچ سفید و سیاه بر روی مقوای خاکستری سابقه طولانی دارد. همینطور استفاده از کرایون های سرخ و قهوه ای نیز از زمان قدیم در طراحی منظره وچهره و پیکره انسان کار برد داشته است.

امیدواریم مطالب ذکر شده در مورد انواع مداد رنگی این مقاله که  شامل پاستل،گچ قلمی ، مداد و برخی موارد دیگر است و همچنین برخی تکنیک های استفاده ازین وسایل برای شما جالب بوده باشد. در صورت علاقه مندی از شما دعوت می کنیم تا از سایر مقالات رایگان مرتبط با نقاشی که در سایت ما وجود دارد بازدید نمایید. یکی از این مقالات “انواع وسایل نقاشی را بشناسید” می باشد که در آن انواع وسایل نقاشی معرفی شده است.