در این راهنما تمام وسایل نقاشی و ابزارهای نقاشی مورد نیاز رو بهتون معرفی میکنیم تا در زمان خرید و شروع به یادگیری با مشکلی روبرو نشید. با راهنمایی های گفته شده دیگه وسایل اشتباهی برای نقاشی کردن نمیخرید و از ضرر هم نمیکنید.

وسایل نقاشی را می شناسید؟ آیا به وسایل نقاشی علاقه مندید؟

معرفی انواع وسایل نقاشی

مداد رنگی 

از جمله وسایل نقاشی خشک که از رنگهای متنوعی برخوردار است مداد رنگی  می باشد. استفاده از مداد رنگی و کنترل آن نسبت به وسایل نقاشی دیگر آسان و ساده تر است .علاوه براین که به سادگی قابل تصحیح است .

روش کار با مداد رنگی  به شکل محوی یا هاشوری است. نوع و کیفیت این مداد و جنس کاغذ و روشهای به کارگیری آن، امکانات متعددی را به وجود می آورد.

01

البته مداد رنگی وسیله‌ای است که می توان با تکنیک های پاستل و آبرنگ ترکیب کرد.امروزه مداد رنگی های نرم و متوسط و سخت در بازار وجود دارد وبرندهای مختلفی مانند فابر کاستر ،  استدلر ، کویلو ، پریسما کالر ، پیکاسو و غیره ‌‌‌‌در بازار موجود می باشد.

ویژگی های مداد رنگی

روش ساخت مداد های رنگی مثل مداد های گرافیکی می باشد. با این تفاوت که مغز آن ها در کوره حرارت داده نمی شود ، چون این کار، رنگیزه ها را از بین خواهد برد. مغز مداد رنگی از رنگیزه، مادهٔ پرکننده گِل سفید، پودر تالک یا کائولَن و یک ماده ی چسبان معمولاً چسب سلولزی تشکیل می شود.

چون کودکان هم مدادهای رنگی را مورد استفاده قرار می‌دهند ،در ساخت آنها از رنگیزه‌های حاوی فلزهای سنگین قابل حمل( مانند کروم ها، کادمیوم ها و حتی برخی از رنگیزه های طبیعی)، به دلیل سمی بودن ، استفاده نمی گردد.

جلوه های مداد رنگی

با مداد رنگی می توان جلوه های گوناگون را به وجود آورد. جلوه ها در مداد رنگی معمولی و مداد رنگی حل شدنی (ابرنگی) با هم فرق دارند .مداد رنگی معمولی حتی روی کاغذ صاف شبکه ای از نقاط سفید را به وجود می آورد. مداد رنگی حل شدنی (ابرنگی) اگر به صورت خشک استفاده گردد اثرش نرم تر از مداد رنگی معمولی می باشد.

 انتخاب زمینه در مداد رنگی

مداد رنگی ها بسیار حساس می باشند. اثر مداد رنگی روی کاغذ نرم و زبر باهم فرق دارد. برای طراحی کاغذ مرغوب و مناسب نیاز است که بهترین نوع آن ، کاغذ های نوع فابریانو و اشتنباخ می باشد.

اسلوب های مداد رنگی

روش کار با مداد رنگی متنوع می باشد. با این وسیله می توان طرح های ساده یا پر کار با جلوه های مختلفِ رنگ سایه ای را اجرا نمود.چگونگی جلوه ها بستگی به نوع مداد رنگی و بافت کاغذ دارد.

موارد استفاده از مدادهای آبرنگی

برای خلق یک اثر آبرنگی ، بهترین راه کشیدن یکباره ی قلم موی مرطوب بر روی طرح است. با این کار رنگ ها زیاد باهم ترکیب نمی شوند و هم چنین باعث باقی ماندن اثر اولیه ی مداد رنگی نیز می شود.

نکته مهم در استفاده از مداد رنگی برای خلق رنگسایه

نکته مهم این است که نباید مداد را با فشار زیاد استفاده کرد. با حرکات طبیعی دست به عقب و جلو می‌توان سریع کار نمود. به طور مرتب مداد را میان انگشتانتان بچرخانید تا همیشه نوک آن برای سایه زنی مناسب باشد سایه زنی با دو رنگ ، سبب عمق زیاد و  بافت عالی  به طرح می شود که با یک رنگ این عمل انجام پذیر نیست.

پاستل از وسایل نقاشی محبوب

یکی دیگراز ابزار نقاشی پاستل است. این ابزار از وسایل نقاشی پودرهای رنگی است که از سنگ های نرم یا خاک های رنگی مختلف تهیه می شود که سه نوع نرم آن به شکل گچ سیاه و گچ قرمز و گچ سفید است. پاستل به دوشکل گچی و روغنی وجود دارد.

گچ سیاه: از سنگ هایی مثل سنگ رستی یاسنگ زغال ساخته می شود.

گچ قرمز : از اکر، خاک رس و یا خاک های قرمز دیگر ساخته می شود.

گچ سفید: از انواع سنگ آهک ساخته می شود.

پاستل گچی

از انواع ابزار نقاشی پاستل است که یکی از انواع آن پاستل گچی است.پاستل گچی لطیف تر از گچ تحریر است و تنوع رنگی آن زیاد است و کاربرد آن ایجاد خطوط و سطوح متنوع است.

02

بهترین کاغذ برای پاستل گچی مثل زغال کاغذهای زبر و پرز دار است. ترکیب رنگ در پاستل گچی بسیار زیاد است و رنگ ها راحت بر روی هم ترکیب می شوند، کافیست چند رنگ پاستل را کنار هم بکشید و با انگشت یا محو کن یا قلم مو آن ها را ترکیب کنید. بعد از طراحی با پاستل گچی بهتر است آن را با فیکساتیو ثابت کنید.

انواع پاستل گچی
  1. قلمه های گِرد (کلفت و باریک)
  2. قلمه ی چهارگوش
  3. مداد پاستل

07

پاستل های رایج

پاستل های گچی موجود در بازار شامل مقداری ماده محافظت‌کننده دارند و بعضی اوقات ضد قارچ هم دارند .انواع پاستل گچی سفت ، نیمه سخت و نرم در شکل های گوناگون در بازار هستند.

تثبیت کننده های پاستل

به دلیل اینکه ذرات پاستل بعد از کار حتی با فوت ملایم هم پراکنده می‌گردند، نیاز به روشی برای حفظ کردن آن بعد از اتمام کار داریم.  استفاده از ماده تثبیت کننده فیکساتیو (fixative) برای این کار مناسب است.

تثبیت کننده سبب کم شدن نمود کار پاستل می شود.اگر نقاشی یا طراحی پاستلی در قاب شیشه ای قرار بگیرد ، دیگر تثبیت کردن آن لازم نمی باشد. سطح شیشه را باید قبل از قاب کردن نقاشی با پارچه نمدار پاک نمود.

بستر ها و زمینه ها

رنگ پاستل به آسانی بر روی سطح کاغذ های زبر(بافت دار) قرار می گیرد.  کاغذ های H.P هم می توان برای بستر طراحی با پاستل  مورد استفاده قرار داد.

محافظت از آثار پاستِلی

نقاشی را در جای خشک نگهداری کنید تا از اثرات مخرب قارچ ها دور بماند. هم چنین نگهداری در قاب شیشه ای و بسته شدن پشت قاب با مقوا به محافظت آن کمک می کند.

روش کار با پاستل های  گچی

پاستل دارای کیفیت نرم و مات می باشد که هنگام  استفاده مقداری از آن در هوا و کف زمین پراکنده می شود ، به همین دلیل دقت داشته باشید از پاستل های حاوی رنگیزه ی سمی استفاده نکنید.

جلوه های خطی و رنگسایه ای

روش معمول در نقاشی با پاستل می باشد که ابتدا رنگها و رسانه‌ها را با انگشت محو کن و یا قلمو به نرمی با هم ترکیب می کنند و بعد شروع به کار می کنند.

چند نمونه کاغذ برای کار با پاستل گچی
  • کاغذ اَنگر( ingres)
  • کاغذ کانسون (canson)
  • کاغذ طراحی ساخته شده از پارچه (۱۰۰ درصد)
  • کاغذ سنباده ی بسیار نرم
  • کاغذ مخملی(velour)

08

 پاستل روغنی و مداد شمعی

یکی دیگر از انواع وسایل نقاشی پاستل روغنی است.پاستل روغنی از ترکیب پودرهای رنگی با مواد چرب شامل روغن و موم تهیه می شود و قدرت پوشانندگی زیادی دارد. پاستل روغنی و مداد شمعی در مقابل آب مقاوم هستند برای کار با پاستل روغنی مراقب باشید که تصحیح کردن آن به دلیل چربی زیاد کار آسانی نیست. اما تاثیر پذیری آن روی زمینه ها زیاد است. برای تصحیح آن می توان لایه رنگی را با تیغ کاتر برداشت و سپس لایه جدید روی آن ایجاد کرد.

09

کاربرد پاستل های روغنی

این پاستل را با روش های مختلف می توان استفاده کرد: روی هم گذاشتن رنگ ها(آمیزش دیدمانی)، خراشیدن یا مالش دادن سطح رنگ ، حل کردن با تربانتین، و تلفیق با آبرنگ یا رنگِ آکریلیک .

خودکار از وسایل نقاشی پر کاربرد

خودکار بعنوان ابزاری از وسایل نقاشی است که علاوه بر نوشتن، به علت ایجاد خطوط ظریف یکنواخت ابزار مناسبی برای طراحی است. خودکار وسیله مقرون به صرفه ای برای طراحی است. استفاده از آن ساده بوده و در هر شرایطی طراح می تواند با ابزار ساده طراحی را انجام دهد.

خودکار بر روی کاغذهای محکم و ساده تاثیرات زیبایی را برجا می گذارد، خودکارهای رایج مانند بیک، در سه مدل مشقی، خوشنویسی و مدل soft برای طراحی موجود است البته در حال حاضر تنوع رنگ خودکارها دست طراح را باز نگهداشته تا بتوانند به عنوان یک تکنیک ساده و ارزان مورد استفاده قرار دهند.

 راپید و گراف از وسایل نقاشی ترسیم خطوط

از انواع وسایل نقاشی راپید است.راپید ابزاری فلزی با نوک های متعدد و با دسته پلاستیکی است که طراح را قادر می سازد ظریف ترین و ضخیم ترین خط هارا ترسیم کند.

البته راپید مخزن مخصوص مرکب دارد و امروزه با وجود مرکب های رنگی می توان در نقاشی هم از آن استفاده کرد. همچنین راپید ها یا روان نویس های یک بار مصرف هم در بازار موجود می باشد که پس از یک مدت کار و تموم شدن مرکب دیگر قابل استفاده نیست.

  روان نویس

روان نویس بعنوان ابزاری از نقاشی شبیه مداد اتود است که نوک نرم و نمدی شکلی دارد و با وجود مرکب های رنگی استفاده از آن برای تکنیک های نقاشی که در آن از هاشور متنوع استفاده می شود مناسب می باشد.

 ماژیک

ماژیک ابزاریست از وسایل نقاشی که مقدار مشخصی جوهر در مخزن آن قرار دارد و پس از مدت مشخص تمام می شود. تنوع رنگی ماژیک زیاد است.

انواع ماژیک ها با ضخامت های مختلف در بازار موجود است حتی نوک آن ها به دوشکل تخت و گرد وجود دارد و علاوه بر نقاشان ،مورد استفاده معماران برای طراحی فضاهای معماری می باشد.

آبرنگ

آبرنگ یکی از ابزار نقاشی که حلال آن آب می باشد و تنوع زیادی هم در شیوه کار و هم در نوع این ابزار وجود دارد. آبرنگ ها به شکل های تیوپی و قرصی در بازار وجود دارد.

کار با آبرنگ

در آبرنگ باید اول از رنگ های روشن آغاز کرد تا به رنگ های تیره رسید البته لازم به تذکر است سه تکنیک خشک، خیس و خیس در خشک وجود دارد.

معمولا کار با آبرنگ زمانی که تمام می شود و پس از خشک شدن یک درجه کم رنگ تر جلوه می کد و نقاش باید این را در نظر بگیرد که درجه رنگی خود را یک درجه پر رنگ تر استفاده نماید.

03

برای نشان دادن نور در آبرنگ از سه روش جا گذاشتن صفحه سفید، چسب میسکیت و رنگ سفید استفاده می کنند.

اما چسب میسکیت چیست؟ چسب میسکیت به چسبی گفته می شود که قبل از شروع کار با آبرنگ روی نقطه های سفید یا لکه های نور کشیده می شود و پس از تمام شدن کار آبرنگ، می توان چسب های میسکیت را از کاغذ جدا کرد. سپس لکه های نور بر روی اثر پیدا می شود.

تذکر مهم اینکه، هنگامی که می خواهید از قلم مو برای گذاشتن چسب میسکیت روی کاغذ استفاده کنید حتما باید قلم مو خود را آغشته به مواد شوینده کرده بعد آن را داخل چسب میسکیت قرار دهید.اگر این کار صورت نگیرد قلم شما دیگر قابل استفاده نیست.

آبرنگ به دلیل لطافت و سیال بودن از دسته رنگ های روحی است.

آبرنگ در برندهای ایرانی افراوآقامیری، برند چینی پلیکان، برند کره ای شین هان و میشن و برندروسی سمپترزبوک و وینزور در بازار موجود می باشد.موارد دیگری نیز موجود است.

ابزار کار با آبرنگ انواع قلم موهای گرد و تخت دست ساز و غیر دست ساز است. همچنین مقوله‌ای مناسب مقواهای گرمی با درصد کتان است که ماشینی یا دست ساز ارائه می شود.

گواش از وسایل نقاشی قدیمی و جذاب

گواش که وسیله ای از لوازم نقاشی است، تکنیک خیس یا ترکیبی است که تنوع زیادی دارد و حلال گواش با توجه به غلیظ بودن آن آب است.

خصوصیت گواش پوشانندگی کامل سطوح است و به دلیل استفاده از غلظت های مختلف در تکنیک گواش آن را از دسته رنگ های جسمی می دانند.

گواش را می توان با دو تکنیک خیس و خشک کار کرد یعنی هم می‌توان مثل آبرنگ رقیق و هم می توان به شکل غلیظ و پوششی آثار خود را خلق نمود.

گواش  برای کارهای گرافیکی مثل پوستر و تصویرسازی،ابزار مناسبی است.

04

گواش در قوطی های پلاستیکی یا شیشه ای متنوعی در بازار ارائه می شود. برند ایرانی آن پارس و برندهای خارجی آن پنل، ساکورا، وستا وغیره می باشند.

امروزه رنگ های اکرلیک موجود در بازار که به شکل تیوپی و شیشه ای عرضه می شود با گواش تشابه زیادی دارد با این تفاوت که نسبت به گواش شفاف تر و از پوشانندگی بیشتری برخوردار است.

ابزار کار با گواش انواع قلم موهای گرد و تخت دست ساز و غیر دست ساز است. همچنین مقوله‌ای مناسب مقواهای گرمی با درصد کتان است که ماشینی یا دست ساز ارائه می شود.

در این مقاله در مورد انواع وسایل نقاشی شامل مداد رنگ ،پاستل،خودکار،راپید،روان نویس،ماژیک،آبرنگ و گواش صحبت کردیم. امیدواریم این اطلاعات برایتان مفید بوده باشد.