اگر به نقاشی علاقه مند هستید باید بدانید که شناخت شکل کلی گل‌ ها و ساختمان آن ها ، در آموزش نقاشی بسیار مهم می باشد. اکنون اگر دوست دارید با ما در ادامه همراه باشید و این مقاله را بخوانید تا در مورد آموزش نقاشی گل و آموزش طراحی گل در طبیعت بیشتر بدانید. به شما قول می دهیم نکات مفیدی را بیان کنیم.

01

آموزش نقاشی گل بطور کلی

گلها یکی از محبوب ترین موضوع های طراحی هستند. اگرچه ممکن هست رنگ ،موضوع جالبی برای خیلی از افراد باشد ولی با توجه به یادگیری تنوع شکلهای گلها وبرگها وخصوصیات آنها ، بهتر است اول با چگونگی طراحی و تفاوتهای ظاهری انها ونحوه نور پردازی وسایه روشن انها آشنا شوید.استفده از سایه زدن کنار طراحی به شما این اجازه را می دهد صورت سه بعدی طرحتان را کامل تر کنید .شناخت شکل کلی گل‌ ها و ساختمان آن ها ، در طراحی بسیار مهم می باشد.

در ابتدا سعی کنید ساختار کلی و هندسی را تجسم ،و بعد فرم های گوناگون را به طور ساده رسم کنید . بیشتر گل ها فرم هایی مانند مخروط، کره و یا نیم کره دارند . نیم کره ای که مثلاً دهانه ی آن باز و به طرف بالاست و یا نیم کره ای که شبیه یک کاسه برگشته است .

حالت کلی‌ گل‌ را رسم کرده و قسمت مرکزی آن را همانطور که‌ می بینید مشخص نمایید و سپس گلبرگ ها را به نسبت مرکز گل به صورت ساده طراحی کنید. جهت حرکت و بافت  برای گلبرگ ها را در نظر بگیرید. در طراحی گل خطوط را باید به گونه ای استفاده کنید که ظرافت و لطافت گل را خراب نکند .

اگر گل سفید طراحی می کنید خطوط بسیار کم رنگ  و زمینه اطراف گل تیره باید باشد تا باعث جلوه سفیدی گل شود . سایه روشن در طراحی از گل خیلی اهمیت دارد زیرا تعدادی از گل ها فقط با سایه روشن می توان به خوبی نشان داد . در حین سایه زدن با مداد، جهت نور را به خوبی دقت کنید که حجم کلی گل کاملا مشخص شود.

در طراحی از گل همانند طرح های دیگر باید از کل به جزء شروع کنید.خلاصه کردن گلها به شکل هندسی اصلی وکشیدن خطهای محیطی کلی ،روش ساختن یک خانه است . یعنی ساختن پایه ای قوی ومحکم ، پیش از آنکه بخواهیم در باره جزییات حتی فکری بکنیم ،بعد ازکلیات به سراغ جزییات رفته وقتی یقین پیدا کردیم که طراحی درست شد شروع به سایه روشن کرده وبا توجه به شدت تیرگی وروشنی کار را به انتها می رسانیم .

02

آموزش طراحی گل در طبیعت

چنانچه در طبیعت تصمیم به طراحی گل دارید ، اولویت اول ، انتخاب زاویه دید هست . شما می‌توانید با منظره یاب ، قسمتی از منظره را انتخاب و سپس‌ مشغول طراحی شوید .در انتخاب زاویه دید دقت کنید که بخش هایی از طبیعت در کارتان باشد ولی روی گل ها بیشتر تمرکز داشته باشید .

در یک دشت گل ، علف ها و برگ ها زیاد دیده می شوند ، پس بهتر است مجموعه شلوغ را ساده کنید تا زیبایی و جذابیت طراحی گل را تحت تاثیر قرار ندهد .

نحوه ی سایه و روشن و حرکت خطوط باید در جهت نحوه ی رویش گیاهان باشد . در اطراف گل ها از خطوط و سطوح مناسبی استفاده کنید تا زیبایی گل از بین نرود . ایجاد عمق با نمایش گل های دورتر و کوچک تر و سطوح خاکستری های ملایم تر امکان پذیر هست.

برای داشتن تمرکز بیشتر ، چند گل را در قسمت جلو با دقت بیش تری بسازید و بقیه قسمت ها را  به گونه ای که ترکیب زیبایی را نشان دهد ساده و کلی تر اجرا کنید .

توجه به نوع گل در آموزش طراحی

برای طراحی از گل ها باید به این نکته توجه کنید که چه گلی در مقابل شما است؟ گلبرگهای آن چه شکلی هست؟ چه تنوع رنگی درآن گل وجود دارد؟  تعدد گلبرنگ آن ثابت است  یا متغیر ؟

بعضی از گلها مثل نرگس و بنفشه تعداد گلبرگ یکسانی دارند ولی مثلا گل رز تعدد گلبرگهاش یکسان نیست، لازم است شما به عنوان نقاش از این موضوع اطلاع داشته وبعد شروع به کشیدن کنید. اول سعی کنید از گلهای تکی استفاده کنید وکاملا روی شناخت آن مسلط شوید

مثلا گل بنفشه را کامل بررسی کنید، نوع گلبرگ وبرگ و ساقه و کاسبرگ ان را مورد مطالعه قرار دهید ،تنوع رنگ آن را مورد مطالعه قرار دهید وبعد از تسلط روی آن به سراغ گلهای دیگر بروید.

وقتی کشیدن وحجم پردازی  تک تک گلها را یاد گرفتید ،نوبت آن است که به سراغ طراحی از چیدمان گلها بروید،مثلا دسته گل رز یا دسته  گلهای دیگر را انتخاب کنید. کاملا کلیات وجزییات ان را بررسی کنید ،وقت کافی صرف کنید چون گلهای رز شبیه به هم هستند اما هر کدام اجزایی خاص و منحصر به فرد دارند، دقت کنید گلهای یک جنس مثلا گل سرخ نسخه های کپی هم به نظر نمی رسند .

03

در این آموزش طراحی اینطور گفته می شود که ترکیب رنگ و قوانین سایه های تیره زیر گلبرگهای زیرین لازم وحیاتی است.نشان دادن تک شاخه روی زمین باید با سنگینی وتیرگی رنگ روی سطح تکیه گاه که همان زمین است همراه باشد تا شما آن را زیباتر ببینید.

مراحل کشیدن گل:

  • به شکل گل با دقت نگاه کنید،بعد با مدادhb طرح ساده هندسی ان را رسم کنید در واقع شما کلیات طرح را کشیدید.
  • بعد خطهای محیطی گلبرگ ها و وبرگ ها را بکشید.
  • در مرحله بعد خوب به فضای منفی بین دو گلبرگ نگاه کنید به جای فضای مثبت باقسمت راست مغز کار کنید و اول فضای منفی را ببینید و با توجه به ان گلبرگ هارا رسم کرده،جزییات را اضافه کنید.
  • حالا به نور پردازی گلها توجه کرده وبا مدادB6)) شروع به سایه پردازی کنید ،یادتان باشد سایه روشن وحجم پردازی با توجه به نور ورنگ گلها متغیر است و بر اساس این دو عامل شما میتوانید با پهنا ونوک مداد شروع به سایه روشن کنید البته ،هاشور و روش محوی دو روش اجرای کار هست که می توانید انتخاب کنید .
  • در انتها به یک قانون به نام شدت در طراحی می رسیم ،شما اول با چشم نیم باز مدل  خود را خوب نگاه کنید ،اول تیرگی مدل را خوب ببینید بعد به طراحی خود نگاه کرده ومقایسه کنید اگر درست اجرا کردید که هیچ،ولی اگر باید تیره تر کنید حتما این کار را انجام دهید.

بعداز آن به قسمت روشنیهای طرح بروید ،به قسمت نورهای مدل نگاه کنید وبعد به سراغ طرح خود بروید ،این دو عامل باعث می شود کار خود را مورد تجزیه وتحلبل قرار داده وطراحی  شما در انتها عالی و خوب از کار بیرون اید .در پایان یادتان باشد طراحی کلیات وبعد جزییات و سایه روشن و  توجه به شدت از موارد مهم واساسی طراحی از گل است.در ضمن توجه به نکات زیر هم در طراحی و اموزش از گلها میتواند مهم باشد:

  • ترکیب رنگ و قوانین سایه های تیره زیر گلبرگهای زیرین لازم وحیاتی است.
  • نشان دادن تک شاخه روی زمین باید با سنگینی وتیرگی رنگ روی سطح تکیه گاه که همان زمین است همراه باشد تا شما اون رازیباتر ببینید.
  • زمانی که شاخه های گل را در گلدان می‌گذارید اگه شیشه ای باشد باید به مرکز تیرگی که وسط گلها است توجه کافی را داشته باشید وبعد هر چه از مرکز به اطراف از رنگهای کم رنگتر وسرد انتخاب کنید.
  • انتخاب موضوع گل کنار یک ظرف آب ویا چند عدد میوه انتخاب جالبی بر ای ترکیب بندی بهتر است. ودر آخر این که انتخاب زاویه مناسب برای هر مدلی وچیدمان درست کنار هم یکی از مسائل اساسی در شروع کار نقاشی است.

از خواندن مقاله آموزش نقاشی گل لذت بردید؟ فکر می کنید بتوانید با اطلاعاتی که بدست آوردید نقاشی بهتری بکشید؟ امیدواریم همینطور باشد و این مقاله برایتان مفید بوده باشد. لطفا چنانچه تمایل دارید این اطلاعات را با دیگر افراد نیز سهیم شوید.