وقتی موضوع آموزش طراحی چهره به میان می آید باید بدانیم که، قبل از شروع طراحی چهره باید با خصوصیات فردی آن چهره کامل آشنا شوید . برای شما باید مشخص شود چهره از چه زاویه ای است (مثل تمام رخ ، سه رخ و نیم رخ) . علاوه بر آن جنسیت و سن مدل شما از اهمیت خاصی برخوردار است. در این مقاله سعی شده چهره مردان، زنان و سالخوردگان را مورد بررسی قرار دهیم تا شما برای طراحی با این ویژگی ها آشنا شده و راحتتر با مدل خود ارتباط برقرار کنید.

 

مطالعه ی سر و چهره ی مردان

تعیین خطوط راهنمای چهره

در ابتدای کار طراحی سر، اول فرم گرد تخم مرغی شکلی را بکشید . خط راهنمای افقی که برای چشمها رسم می شود ، طول چهره را به دو نیم می کند. این خط را به صورت بیضی کامل بر سطح تخم مرغی شکل رسم نمایید. در نقاطی که مربوط به نوک بینی (در حد وسط چشمها تا چانه) و دهان ( 3/1 نوک بینی تا چانه) می باشد، می توانید بیضی های مشابهی بوجود بیاورید.

چهارمین بیضی را کمی بالاتر از بیضی چشم ها ترسیم نمایید . ابروها روی این خط قرار می گیرد .ضمناً این خط به مشخص کردن وضعیت فوقانی گوش کمک می کند.سرانجام، بیضی عمودی را برای نمایان کردن وسط صورت رسم نمایید.  این دفعه دوباره این بیضی را روی قسمت بیرونی تخم مرغ طراحی کنید.

05

ایجاد سطوح وسیع سایه

اکنون با چشم نیمه بسته مدل خود را مشاهده کنید . سطوح سایه و موها را با سطح خاکستری که حضور سایه را نمایان می‌گرداند مشخص کنید.برای سرعت بخشیدن در ایجاد سطوح و فضاهای یکدست از پهنای نوک مداد استفاده نمایید‌.

در این مرحله نباید به نوک مداد فشار زیاد وارد شود.  مداد را به سبکی استفاده کنید . شاید برای درست کردن طرح، نیاز به پاک کن داشته باشید و در آن صورت اگر اثر مداد خیلی تیره و عمیق بوده باشد، لکه ی چرک و تیره ای به وجود می آورد.

تکمیل عناصر چهره(ایجاد ظرافتها)

وقتی که کار سطوح تیره انجام شد، شروع به انجام دادن ظرافتکاری های اجزای چهره نمایید. به عنوان مثال تلاش کنید که قسمت فوقانی قسمت ابروها را رسم کنید . بعد از آن درجات مختلف خاکستری را به کار ببرید و ابروها را از طریق آن کامل کنید. به صورت کلی درجه ی رنگ خاکستری در قسمت بالای چشم تیره تر و در دو گوشه ی انتهایی روشن تر می باشد. یادتان باشد که از فرم های وسیع و کلّی به فرم های کوچک برسید .

مطالعه ی سر و چهره ی زنان

تعیین خطوط راهنمای چهره

همچون مراحلی که قبلا توضیح داده شد ، طراحی را با فرم کلّی تخم مرغ شروع کنید و سپس خطوط بیضی افقی مربوط به محل قرارگرفتن‌ چشمها، بینی و لبها را طراحی کنید .به یاد داشته باشید که تمام بیضی‌ها روی قسمت بیرونی فرم تخم مرغی قرار می گیرند.خمیدگی سر مدل به سمت پایین ، باعث شده است مقدار زیادتری از سطح بالای سر آن را مشاهده کنید.

06

تصور کنید که یک سطل شفاف روی ‌سر قرار دارد .در این حال فرم بیضی شکل انتهای سطل را مشاهده خواهید کرد‌ . با استفاده از همین فرم های بیضی شکل ، خطوط کمکی ابروها، بینی و دهان را به شکل منحنی هایی که از فرم بیضی سطل تبعیت می کند، طراحی کنید.محور عمودی کمکی، را که مرکز چهره را تعیین می کند، بکشید . تیغه ی عمودی بینی یا پل بینی و نوک آن بر این خط مرکزی تکیه دارند.

 ایجاد سطوح وسیع سایه

 به‌ قسمت های وسیع که شامل موهای سیاه مدل و سایه ی زیر ابروها، اطراف و زیر بینی ، و قسمت چپ چهره می شوند، دقت کنید ‌. سعی نکنید در این فرم های تیره تمام تنوعات خاکستری را استفاده کنید، بلکه به صورت ساده کار را انجام بدهید . تمام خاکستری ها را به صورت یکدست نگاه کنید . بعداً می توانید با خاکستری های متنوع تر ، ویژگی های چهره را نمایان تر بکنید.

تکمیل عناصر چهره (ایجاد ظرافتها)

با تغییر فشار دست بر مداد می توانید اثر آن را پررنگ تر یا کم رنگ تر نمایید. برای تبدیل درجات خاکستری تیره به خاکستری های روشن ، از این روش استفاده نمایید. در اینجا  گونه ای که در سایه قرار گرفته است، مثال خوبی می باشد.

برای انعکاس حجم برجسته ی گونه نیاز است که تغییر درجات خاکستری از سایه ی تیره به روشن، با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود. این سایه های حسّاس با استفاده از تغییر فشار (کم کردن فشار دست) روی مداد در قسمت تیره(سایه) و حرکت به سمت نقاط روشن ترِ گونه امکان پذیر می باشد.

وقتی که سطوح وسیع سایه را به طور کلّی مشخص نمودید، طراحی دقیق اجزاء چهره راحت تر می‌گردد. برای مثال از آن جا که قبلا محل قرارگیری چشم ها را با خطوط کمکی بیضی شکل، بر سطح چهره مشخص کردید ، سطوح وسیع سایه ، در قسمت زیرین ابروها، حالت و چگونگی آن ها را تعیین می‌کند.  حال طراحی پلکهای بالا و پایین و نهایتاً کره ی چشم، کار زیادی ندارد.

مطالعه ی چهره ی یک مرد مسن

تعیین خطوط راهنمای چهره

دوباره با طراحی یک فرم تخم مرغی شکل، کار را آغاز کنید . خط کوتاهی بکشید که چشم ها روی آن قرار بگیرد. فرم سر اندکی چرخیده است ، بنابراین خط محور عمودی در وسط فرم تخم مرغی قرار نمی گیرد بلکه در یک طرف آن قرار می‌گیرد. روی بینی (پل بینی، میان دو چشم) نوک بینی،  و وسط لب ها با این خط قائم  قطع می شود.

07

ایجاد سطوح وسیع سایه

با چشم نیمه بسته به حالات و سطوح بزرگ روشن و تیره دقت کنید . فضاهای سایه را در کناره ی چهره و بینی و زیر چانه تعیین کنید . سپس به سایه هایی که بر روی لب فوقانی زیر لب تحتانی و زیر چشم ما تشکیل شده است دقت نمایید. برای موها هم درجات روشنی از خاکستری را استفاده کنید.

تکمیل عناصر چهره(ایجاد ظرافتها)

حال که سایه ها و اجزای چهره در موقعیت تقریبی خود قرار دارند، درجات خاکستری روشن در قسمت چانه،  نمی‌تواند با روشنی موجود بر روی پیشانی، یکسان باشد. دلیل آن این است که فرم سر به صورت تخم مرغی می‌باشد. نور به بالای فرم تخم ‌مرغ برخورد می‌کند و به علت اینکه ادامه انحنا و تخم مرغ به سمت پایین به عقب می باشد، چانه نور کمتری را به خود می‌گیرد و جذب می نماید.

مطالعه ی چهره ی زنان سالخورده

مشخص کردن خطوط کمکی چهره

با کمک یک فرم تخم مرغی حدود بیرونی سر را رسم کنید ولی دقت کنید که انتهای تحتانی آن را باریک در نظر نگیرید.سر، کمی به سمت چپ خم شده ، به همین دلیل چشمها بر روی خط مستقیم قرار ندارند بلکه به حالت اریب  (البته بر روی یک خط) هماهنگ با چرخش سر قراردارند. خطوط افقی بعدی را که د با نوک بینی و دهان ارتباط دارند در امتداد مسیر چشم ها رسم کنید.

08

ایجاد سطوح وسیع سایه

به سطوح بزرگ که شامل همه ی سایه های موجود در قسمت کلاه ، سایه های جنبی چهره و بینی و کت است،دقت کنید. آن ها را خیلی راحت و به صورت کلّی بدون ایجاد تیرگی خیلی زیاد (بخصوص در مرحله های اولیه ی کار )ترسیم کنید.

 تکمیل عناصر چهره (ایجاد ظرافتها)

پس از کشیدن سطوح وسیع و یکنواخت سایه ها، سراغ اجزاء چهره بروید .به عنوان مثال از لب ها آغاز کنید و هر دو لب را به شکل سطح ساده ی کلّی و مشترک رسم کنید .

سپس این دو تا فرم را دوقسمت نمایید. لب بالا به خاطر اینکه سایه بر روی آن افتاده است، در مقایسه با لب پایین سطحی کشیده و تیره تر را دارا است. قسمت های پایین لب زیرین کمی به سمت پایین خمیده و سایه ی اندکی دارد ، اما با اهمیت می باشد.

طراحی یک کودک هشت ساله

 

مشخص کردن حجم مدور سر

به دلیل پرسپکتیو (حرکت چرخشی چشم)، فرم دورانی این چهره  نسبت به تخم مرغ ،بیشتر به صورت مستطیل می باشد. در مورد پرسپکتیو می توانید مقاله نکاتی در مورد پرسپکتیو در نقاشی و پرسپکتیو در طراحی را بخوانید. خطوط کمکی چهره را رسم کنید . به فاصله ی گوش ها تا گوشه ی چشم دقت کنید.

ایجاد سطوح وسیع سایه

دوباره دنبال دیدن سطوح عمده ی سایه ، مثل موها و زیر چانه باشید. تلاش کنید حالت کج و خمیده سر حفظ بشود . حتی وقتی که از وضعیت مناسب طراحی این مرحله مطمئن بودید،خطوط کمکی چهره را نگه دارید ‌.

تکمیل طراحی(ایجاد ظرافتها)

با پرداختن به بخش های بزرگتر ، طراحی را ادامه بدهید و ریزه کاری ها را برای مراحل آخر بگذارید . وقتی که نسبت به تناسبات و اصول اولیه ی سر ، جمجمه، تقسیم بندی سطوح و وضعیت کلی مشخصات چهره آگاهی کامل را داشتید ، با پشتکار و مداومت در تمرین طراحی امکان طراحی چهره در هر وضعیتی را دارید .

طراحی یک نوجوان

مشخص کردن حجم مدور سر و صورت

کار را با کشیدن فرم تخم مرغی سر شروع کنید . همچنین با خطوط ساده و سریع ، محدوده ی خارجی موها را تعیین کنید. خطوط کمکی چشم ها را که به صورت بیضی افقی می باشد، رسم کنید. این بیضی در حد وسط بالای سر و زیر چانه قرار دارد.  به یاد داشته باشید که همه ی خطوط راهنما بر قسمت خارجی فرم تخم مرغی قرار می‌گیرند. در اینجا نیز سر مدل کمی به سمت پایین خم شده است . پس فرم بیضی شکل که شمال فرق سر می باشد قابل تشخیص است.

09

ایجاد افزودن  سطوح وسیع سایه

با یک چشم بسته (به منظور حذف جزئیات و درک بهتر خطوط سایه ) با دقت مدل را ببینید. موها و سایه های زیر ابرو، کاسه ی چشم، سایه های دو طرف صورت ، پهلو و زیر بینی ، زیر لبِ پایین و روی گردن، قسمت های تیره ی این مدل می باشند . به آرامی و با درجاتی از خاکستری روشن، سایه ها را بکشید و تلاش کنید فرم های درست را همانطور که در مدل مشاهده می کنید رسم نمایید.

10

تکمیل طراحی (ایجاد ظرافتها )

پرداختن به جزئیات طراحی را به آهستگی و دفعه ی دیگر از قسمت های وسیع تر شروع نمایید. به عنوان مثال،  موها باید تیره در نظر گرفته شود .خطوطی که برای این قسمت استفاده می کنید،  باید همسو با جهت موهایی که شانه شده است باشند.

دقت کنید در وضعیت لبخند ، هریک از دندان ها به طور کامل و مجزا طراحی نشده است ، بلکه با اضافه کردن سایه های مربوط به زیر و بالای دندان ها ، تا حدی سبب منعکس شدن سفیدی آن می شود . پس به این ترتیب سایه ها نقش مهمی در درخشش فرم دندان‌ها دارند. به خاطر اینکه فضای دهان و دندان ها حالتی از یک استوانه ی کم ارتفاع می باشد ، بخشی از آن در تاریکی قرار گرفته و قسمتی دیگر از آن در تاریخی داخل دهان قرار گرفته است.

اکنون که در مورد طراحی چهره مردان،زنان،سالخوردگان و کودکان خواندید،امیدواریم بتواند برای شما مفید واقع شود. ما سعی کردیم تا جزئیات را برای شما بیان کنیم تا در طراحی چهره بتوانید دقیق تر کار کنید. امیدواریم از آنچه خواندید رضایت داشته باشید و آن را با دوستانی که علاقه مند به این مبحث هستند به اشتراک بگذارید.