هنرمندان در هنگام خلق اثر هنری (نقاشی و طراحی) ، علاوه بر ابزار ترسیم و کشیدن و سایه زدن به یک سری ابزار کمکی نیز نیاز دارند. در این مقاله سعی شده این ابزار را برای شما معرفی و در مورد کارکرد هر یک توضیح دهیم. تا شما برای انتخاب این وسایل اطلاعات کافی داشته باشید.همچنین می توانید به مطلب ،انواع وسایل نقاشی را بشناسید، برای آشنایی با انواع وسایل نقاشی مراجعه کنید.

کاغذ،مقوا

وسایل گوناگونی برای استفاده از ابزارها،مواد،زمینه ها ، به کار برده می شوند . اغلب کاغذها و انواع مقوا در اندازه ی استاندارد در بازار هست.اگر اندازه ای خاص مد نظرتان باشد می‌توانید کاغذ را در قطع دلخواه برش بزنید. کاتر وسیله ی خوبی برای برش یک‌ یا چند کاغذ نازک به طور همزمان می باشد .حرکت سریع و یکنواخت دست و ثابت بودن زمینه ها هنگام برش مهم می باشد‌. برای برش تعداد زیادی کاغذ در قطع یکسان از دستگاه های مخصوص برش کاغذ که در مغازه های فتوکپی،صحافی یا کاغذ فروشی است استفاده می گردد.

وسایل برنده

برای آماده کردن نوک وسایلی مثل مداد، ذغال، پاستل، قلم‌ نی و .. از انواع تیغ استفاده می گردد.ساده ترین این وسایل مداد تراش می باشد اما هنگام طراحی بیشتر تیغ برای تراشیدن لفافه چوبی مداد مورد استفاده قرار می گیرد. چون مداد تراش ۹۰ تا ۹۵ درصد از مغز مداد را خراب می کند  و باعث از بین رفتن آن می شود .به وسیله این تیغه ها می توانید بدون صدمه زدن به مغز مداد چوب اطراف آن را بتراشید.

01

مطلب انواع مداد در آموزش نقاشی کمک می کند تا انواع مداد را بهتر بشناسید. زاویه نادرست تیغ نسبت به مداد یا فشار بیش از حد تیغ باعث هدر رفتن مغز مداد یا شکستن آن خواهد شد.برای تراشیدن مداد با تیغ همانند تراشیدن قلم نی خطاطان آن به مهارت نیاز دارید.برای تیزتر کردن سر مداد یا زغال تراشیده شده نوک آنها را روی سمباده بکشید تا به اندازه‌ای که می‌خواهید تیز بشوند.

02

در این روش بهتر است تکه ای از  کاغذ سنباده تان را روی قطعه‌ای از چوب ( به اندازه یک قوطی کبریت )می باشد قرار دهید و بچسبانید. دقت کنید که هنگام استفاده از سمباده نباید زغال یا مداد را خیلی فشار دهید زیرا ممکن است باعث شکستن نوک آنها بشود.

در واقع سمباده برای طراحی هایی که به خطوط بسیار ظریف و نازک نیازمند هستند کاربرد دارد برای این کار مغز تراشیده مداد را با زاویه ۴۵ درجه روی سطح سمباده کشیده و می چرخانید تا همه قسمت های آن ظریف و نوک آن به خوبی و کامل تیز بشود.

وسایل پاک کننده

برخی از وسایل کمکی دیگر که برای تصحیح و پاک کردن خطوط و سطوح زغالی مورد استفاده قرار می گیرند؛ دستمالِ کاغذی یا پارچه ای و پنبه می باشند. در صورتی که اثر زغال روی کاغذ باقی بماند می توانید پاک کن های خمیری یا ابری را مورد استفاده خود قرار دهید.

03

پاک کن خمیری را می توانید به هر شکلی که میخواهید در بیاورید و برای برداشتن سطوح تیره بسیار عالی می باشد. نرمی زیاد آن باعث می شود که با دست آن را شکل داده و با فشار روی سطح مورد نظر تان بکشید.

بعد از استفاده از پاک کن، دوده زغال و تیرگی مداد به آن می چسبد و برای استفاده مجدد مناسب نمی باشد. در این صورت آن را با آب گرم و صابون شسته و بعد از خشک شدن دوباره می توانید از آن استفاده نمایید.برای پاک کن خمیری این کار را نمی توانید انجام بدهید، زیرا آب گرم و صابون آن را از بین می‌برد ولی می‌توانید قسمت بسیار نازکی از آن را جدا کرده تا به طرح‌های بعدی تان صدمه وارد نکند.

وسیله دیگری به غیر از پاک کن که برای آمیختن و متعادل کردن درجات خاکستری مدادی و ذغالی و گچی در سطوح کوچک و برداشتن لایه های تیره مورد استفاده قرار می گیرد محو کن می باشد. محو کن آماده در ابعاد و اندازه های مختلف در بازار موجود می باشد .

محو کن های ظریف به طراح کمک می کند تا  درست کردن جزئیات و سطح های کوچک را به راحتی انجام دهد . محوکن ها از کاغذ و بعضی اوقات از تیر یا نود درست می شوند.اگر در زمان طراحی با زغال برای آمیختن درجات خاکستری محوکن نداشتید از پنبه یا دستمال کاغذی تمیزی که قبلا روی سطح زغالی کشیده بودید و از پودر زغال اشباع شده استفاده نمایید.

 وسایل ثابت کننده

برای اینکه کاغذ یا مقوا ثابت بماند و زاویه مناسب هنگام طراحی  داشته باشید، از تخته شاسی می توانید استفاده نمایید .تخته شاسی از جنس فیبر، تخته سه لا، فُرمیکا یا پلاستیک متناسب با اندازه ی کاغذ و مقوای استاندارد برای زیر دستی یا ثابت کردن کاغذ درست می شود .گیره ثابت تخته شاسی برای نگهداری کاغذ مورد استفاده قرار می‌گیرد اگر تخته‌شاسی شما گیره ثابت نداشت می توانید از گیره کاغذ استفاده نمایید.

04

 تعداد و اندازه گیره ها را متناسب با ابعاد کاغذ و تخته شاسی در نظر بگیرید. اگر تخته شاسی بزرگ داشتید از همه جهات کاغذ را با گیره ثابت باید بکنید .برای طراحی هایی که زمان زیادی به طول می انجامد از پونز یا منگنه برای نصب کاغذ روی تخته استفاده کنید .وقتی کاغذ یا مقوای بزرگ روی تخته شاسی لبه دار نصب می گردد لبه کاغذ به پشت شاسی منگنه می گردد.

تخته شاسی در سه حالت نشسته، ایستاده یا به کمک وسایل دیگر در زاویه و فاصله ی مناسب قرار می گیرد.برای ایجاد زاویه مناسب انواع سه پایه های طراحی ثابت و تاشو را می توان تهیه کرد.سه پایه های بلند در حالت ایستاده مورد  استفاده قرار می گیرد وقتی که در حالت نشسته طراحی می کنید، می توانید از چهار پایه گردان استفاده کنید؛ که به همه جهات حرکت کرده و ارتفاع آن در اندازه مناسب تنظیم گردد.

05

به غیر از سه پایه تکیه گاه دیگری برای قراردادن تخته شاسی در زاویه ی مناسب به اسم “اَسبَک” یا “خَرَک” مورد استفاده قرار می گیرد .در این وسیله محل نشستن طراح به جای قرارگیری تخته وصل می باشد و به صندلی یا چهارپایه جداگانه نیاز ندارید .

مهمترین مساله در هر شرایطی زاویه ی تخته شاسی نسبت به طراح می باشد.طراح می تواند از وسایل کمکی هم استفاده نکند و تخته شاسی را به بدن خود تکیه بدهد و زاویه مناسب را به وجود آورد.

برای ثابت شدن طرح های مدادی ذغالی و گچی روی کاغذ ، اسپری ثابت کننده یا فیکساتیو مورد استفاده قرار می گیرد.محلول صمغی که داخل قوطی های اسپری می باشد برای جلوگیری از پاک شدن طرح بر اثر اصطکاک استفاده می‌گردد.

06

این محلول، یک مایع شفاف بی رنگ و چسبناکی می باشد که به صورت لایه ی محافظ طرح را پوشانده و باعث ثابت شدن ذرات زغال و گچ ، …. را روی سطح زمینه می شود . پاشیدن چند لایه نازک اسپری بهتر از یک لایه ضخیم می باشد.  بعد از خشک شدن یک لایه، می توانید لایه بعدی را اضافه کنید.

اگر طرح در قاب شیشه ای قرار می گیرد نیاز به استفاده از ثابت کننده نمی باشد.‌‌ هنگام استفاده از اسپری بهتر است در فضای باز از آن استفاده کنید‌ . وقتی که خواستید از اسپری ثابت کننده استفاده کنید، حداقل ۲۵ سانتی متر فاصله بین اسپری و طراحی باید باشد‌.

اگر زاویه ی پاشیده شدن مایع در مقابل با طرح مورب یا عمود باشد فشار زیاد به کاغذ سبب پراکنده شدن ذرات زغال یا گچ روی زمینه می گردد.

علاوه بر آن پخش مایع روی زمینه به صورت یکنواخت انجام نمی شود و برخی از قسمت ها لک می گردد. نگهداری از زمینه ها بسیار مهم‌ است. بهترین روش برای مراقبت از زمینه استفاده کردن از پوشه در اندازه های مناسب می باشد .

کاغذ های استفاده نشده را داخل پوشه ای دیگر از طرح ها جدا بگذارید.  بین طرح ها کاغذ پوستی یا روغنی یا محافظ دیگری قرار دهید. روش درست آن است که از کارها به صورت عمودی داخل پوشه محافظت نمایید .اگر زمینه ها را به صورت افقی مراقبت می کنید، هرگز کاغذهای قطع بزرگ را روی یک دسته کوچک نگذارید .

سایر وسایل

علاوه بر این وسایل کمکی، ظرف آب شستشوی قلم مو برای کار با مرکب ، پالت مخصوص و .. هم نیاز دارید . پالت اغلب از جنس چوب ، پلاستیک ، طلق شفاف ، فُرمیکا و …. درست می شود . پالت رنگ روغن یا آکریلیک را به صورت تخت می سازند. پالت مخصوص آب رنگ یا آب مرکب دارای خانه های گود متعددی برای ترکیب رنگ ها یا ایجاد تُن های خاکستری متنوع با آب و مرکب می باشد.

در صورت نداشتن پالت می توان از چند پیاله ی کوچک هم اندازه برای ترکیب آب و مرکب استفاده نمایید .ظرفی که برای شستن قلم مو و ظرف مخصوص آب استفاده می کنید بهتر است  سنگین باشد تا در اثر حرکت دست یا تکان میز سریع نریزد.

برای خشک کردن قلم مو بعد از کار بهتر است از پارچه ی نازک بدون پُرز استفاده کنید تا باعث آسیب رساندن به موهای قلم مو نشود . این وسایل را می توان در کیف های مخصوص قرار دهید و برای طراحی به جاهای مختلف ببرید.

فضای طراحی

امروزه طراحان از فضای مختلفی برای طراحی خود استفاده می نمایند . به غیر از کارگاه های شخصی یا گروهی ، منظره های طبیعی، پارک ها، خیابان ها ،ساختمان ها و فضاهای معماری ، پل ها، میادین ، مناظر شهری و …. فضای طراحی می باشند.

نور هنگام کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است . در فضا های باز به دلیل اینکه منبع نوری متحرک می باشد ، سبب به وجود آمدن نور و سایه های جدید می شود .در هنگام روز بهتر است که از نور طبیعی به صورتی استفاده کنید که نور شدید روی کاغذ نیفتد و سایه دست روی آن قرار نگیرد.

به طور کلی در فضای آزاد تا زمانی که نور لازم باشد می توانید کار طراحی را انجام دهید .در نتیجه فضای طراحی راحت، وسیع و دارای نور کافی بهترین شرایط را برای طراح فراهم می کند تا آزادانه و بدون مشکل کار خود را بتواند انجام دهد .

دراین مطلب در مورد انواع ابزار نقاشی و طراحی خواندید،سعی کردیم به شما یاد بدهیم تا چگونه از آنها استفاده کنید. هرچه اطلاعات بیشتری در مورد این لوازم داشته باشید، می توانید فرآیند طراحی و نقاشی را راحت تر انجام دهید. درصورتی که دوست دارید در مورد چیدمان این وسایل هم بدانید، مقاله چیدمان اتاق نقاشی چگونه باید باشد را مطالعه نمایید.