در این مطلب می خواهیم به اینکه در آموزش طراحی با مداد از چه کاغذهایی استفاده می شود صحبت کنیم. این موضوع مهمی در آموزش طراحی با مداد است. دانستن در این مورد برای هنرجویی لازم است. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

مقوای طراحی

می‌توانید مقوای  اشتنباخ یا مقوای فابریانو الر ۲۲۰ گرم را برای کارتان استفاده کنید. یک سمت مقوای فابریانو الر حالت راه راه دارد و و  سمت دیگر آن حالت صاف و یکنواختی دارد و اصلاً برجستگی ندارد. مقوای فابریانو الر تقریبا همیشه ۲ سایز استاندارد را دارد ، که سا یز  ۱۰۰×۷۰ و سایز ۵۰×۷۰٫  می باشد.

مقوای اشتنباخ رنگ کرم رنگ دارد و زمانی که با کنته سفید روی آن می کشید به رنگ آبی دیده می گردد. برای طراحی سیاه قلم ، برند فابریانو ۲۲۰ گرم را مورد استفاده قرار بدهید.

دقت داشته باشید زمان خرید مقوای فابریانو ،  مقوا را به صورت باز و آزاد در سطح و تابش انعکاس نور محیط قرار دهید. اگر  کوچکترین شکستگی هایی  در مقوا را مشاهده کردید ، آن مقوا را خریداری نکنید.

 یک مقوای خوب باید شکستگی یا خراشیدگی جزیی یا کلی در سطح خودش نداشته باشد، زیرا در نهایت باعث آسیب رساندن به طراحی شده و در انتهای کار قابل مشاهده است.

تقسیم بندی کاغذهای نقاشی

کاغذهای طراحی و نقاشی بر اساس گرم بندی یعنی سنگینی و سبکی، رنگ، بافت و تکنیک هایی که روی آن می توانید انجام دهد  انواع مختلفی دارند.  کاغذها به دو بخش می توان تقسیم‌ کرد:

  • کاغذ هایی که برروی آن وسایلی چون مداد ،پاستل، زغال استفاده می گردد.
  • کاغذهایی که مناسب تکنیک های آبرنگ، اکریلیک و طراحی خیس می باشند.

همینطور کاغذ هایی مثل پارچه بوم نیز وجود دارند،  امّا در اصل مقوا می باشند  که  برای رنگ روغن و اکریلیک مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع کاغذ های طراحی

انواع کاغذهای طراحی به چندین مدل تقسیم می شوند.

01

کاغذ و مقوا کرافت برای نقاشی (Kraft paper)

ویژگی های این مقوا عبارتند از:

  • محکم بودن مقوا
  • مقاوم بودن در برابر پارگی
  • قدرت جذب خوب و عالی که برای آبرنگ مناسب می باشد.

رنگ های کاغذ نقاشی بسیار مهم هستند. دقت کنید که قبل از انتخاب کاغذ طراحی تان، چند مورد از آن ها را با رنگ های گوناگون تست کنید، تا درجه رنگ مناسب برای سوژه‌ی خود را بتوانید انتخاب کنید. این کاغذها رنگ های زیادی دارند ،  ولی بعضی از  آنها برای طراحی با زغال یا پاستل و … می توان استفاده نمود. برای طراحی با زغال کاغذهای خاکستری هم می توانید استفاده نمایید.

این کاغذها کمک می کند تا هنرمند درجات را بهتر ارزیابی‌کند و سبب‌ می شود تا تیره ترین تیرگی ها را بتواند بسازد و از آن به عنوان افکت های جذاب استفاده کند.

طراحی بر روی کاغذهای رنگی، سبب یکدست شدن  رنگ‌ها می گردد، چون همه چیز ها براساس یک‌ پایه‌رنگ طراحی می گردد.

 ترکیب زغال های سیاه و سفید روی مقوای خاکستری می تواند اثر چشمگیری به همراه خود  داشته باشد، اما دقت داشته باشید  که سعی کنید  که  این دو از همدیگر جدا باشند  تا سبب نشود یک طراحی خاکستری بر روی خاکستری بوجود آید.

کاغذ مخصوص سیاه قلم

ویژگی های یک کاغذ مخصوص سیاه قلم به شرح زیر هستند:

در اصل کاغذ مخصوص سیاه قلم دو خصوصیت مهم دارد:

  • گرم بالایی باید داشته باشد، یعنی ضخیم باشد برای  اینکه در مراحل محو کاری و لایه گذاری سبب پاره شدن و از بین رفتن بافت کاغذ نگردد.
  • سطح صاف و مخملی داشته باشد، چون پودر زغال ثباتی ندارد و به همین دلیل باید سطح کاغذ پرزهای ریز مخملی باشد تا این پودرهای ذغال را بتواند روی خود نگه دارد.

 همچنین سطح صاف آن کمک می کند تا به آسانی  سایه ها محو گردد و در صورتی که  بافت دار باشد سطح کار را به صورت بافت دار نشان می دهد.

 برند های مختلف حرفه ای کاغذ مختص سیاه قلم عبارتند از:

  • بریستول
  • فابریانو
  • اشتنباخ
  • الر
  • سی آگران

کاغذ مخصوص سیاه قلم بریستول

 بهترین نوع آن مربوط به شرکتی در  آمریکا است، گرم آن در دونوع ۲۰۰ و ۲۵۰ گرم میباشد، این نوع کاغذ در ایران خیلی کمیاب است.

کاغذ فابریانو

این نوع کاغذ محصول یک شرکت ایتالیایی به نام‌فابریانو(Fabriano)  می باشد ، که محبوب هنرمندان ایرانی است.

مقوای فابریانو به دو حالت  رول و شیت یا پلیت در بازار عرضه می شود، و رول ها با عرض ۱.۵ متر و طول ۱۰ -۱۵ متر و برگه ها تا سایز A در بازار وجود دارد و در همه سایز های مورد نیاز وجود دارد.

02

کاغذ های مناسب طراحی فابریانو در گرم های ۱۲۰-۱۶۰-۲۰۰-۲۲۰ گرم می باشند که نوع آخر آن معروف به  مقوای ایربراش است و دارای سطح صاف و مخملی است، و  گرم های بیشتری هم موجود دارد  که برای طراحی با آبرنگ مورد استفاده  قرار می گیرد.

مقوای فابریانو یک نوع کاغذ ضخیم می باشد که در مقایسه با مقوا های دیگر کارهای بیشتری را روی آن  می توان انجام داد چون مقاومت بالایی دارد.

کاغذ اشتنباخ (Steinbach)

اشتنباخ آلمان جزو دسته هایی از کاغذ می باشد که هرکسی آن را می شناسد ، و این مسأله هم ممکن است به دلیل توزیع زیاد تقلبی آن در بازار بوده است. این نوع‌کاغذ در وزن های ۱۵۰-۲۰۰-۲۵۰ گرم تولید می گردد. در ایران بیشتر وزن ۱۵۰ گرم موجود است.  تولید کاغذ اشتنباخ به غیر از کشور آلمان در هلند، ترکیه و ایران نیز است ، که به ترتیب کیفیت آن هم پایین تر می آید.

اشتنباخی که  اصل باشد  یک سطح پرز دار و سطح کاملا صافی را دارد و در پایین مقوا در گوشه اشتنباخ به آلمانی حک گردیده است.

این مقوا اشتنباخ در دسته  مقواهای بسیار باکیفیت و مرغوب می باشد که همین امر سبب می شود تا هنرمندان زیادی از آن استفاده کنند . و بهترین انتخاب برای کار سیاه قلم یا تکنیک آبرنگ است.

کاغذ الر(ElleErre)

جالب است  که بدانید  کاغذ یا مقوای الر  که مخصوص سیاه قلم است  نیز محصول کارخانه فابریانو می باشد ، این کاغذ نیز برای هنرمندان ایرانی شناخته شده می باشد.

فرق این کاغذ با دیگر کاغذ های فابریانو، بافت چکشی یک طرف کاغذ و تنوع رنگی  بالا(۲۷ رنگ ) آن است، و به خاطر همین مسأله به عنوان یک  محصول مجزا تولید می گردد. در ایران بیشتر رنگ شیری یا سفید آن عرضه می گردد.این مقوا یا کاغذ دارای گرم ۲۲۰ است.

کاغذ مخصوص سیاه قلم سی آگران

شرکت کانسون(canson)  یک شرکت فرانسوی می باشد . کانسون همانند دیگر شرکت ها ، انواع کاغذ و مقوا مناسب برای نقاشی و طراحی را تولید می کند.

مهم ترین محصول این شرکت ، کاغذ مخصوص سیاه قلم، سی آگران است،  که در وزن‌های ۱۲۵-۱۸۰-۲۲۴ گرم عرضه می گردد، در ایران بیشتر نمونه  ۱۸۰ گرم وجود دارد .

کلیه ی برند ها و کاغذ هایی که گفته شد ،  خصوصیات و کیفیت مخصوص به خود را دارند و بخاطر صاحب نام بودنشان، محصولات باکیفیتی عرضه می دارند برای طراحان و نقاشان شناخته شده می باشد.

در این مطلب سعی کردیم در مورد کاغذهای طراحی و نقاشی صحبت کنیم. این اطلاعات برای کسی که می خواهد طراحی با مداد را یاد بگیرد خیلی مهم است. از اینکه همراه ما بودید سپاسگزاریم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شود.