در بحث آموزش طراحی مطالب زیادی است که جای بحث دارد. ما در این مقاله می خواهیم در مورد اینکه در آموزش طراحی با مداد از چه پاک کن هایی استفاده می شود، صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید.

تاریخچه پاک کن در نقاشی

جالب است بدانید که در گذشته  خمیر نان را به عنوان پاک کن و وسیله ای برای تصحیح ، مورد استفاده قرار می دادند. کم کم با کشف  پاک کن های مختلف راه جدیدی برای تصحیح خطهای مدادی باز شد و وسایل مورد استفاده ی انسان ها هم تفاوت پیدا کرد.

احتمالا به یاد دارید که پاک کن هایی که در مدرسه استفاده می کردید دارای دو سر بودند. هر سمت این پاک کن ها دارای مواد مصرفی متفاوتی بود و مقدار اصطکاک با کاغذ ، در هر سمت این پاک کن متفاوت بود. این پاک کن ها از  پاک کنندگی بسیار خوبی  برخوردار بودند ، ولی یک عیب خیلی بدی که داشتند این بود که در کار سیاه قلم و نقاشی  بافت کاغذ آسیب می دید.

همین مسأله موجب شد تا شرکت هایی که وسایل طراحی و نقاشی را تولید می کنند،  دقت بیشتری در تولید پاک کن های مخصوص سیاه قلم، نقاشی و مدادرنگی، داشته باشند.

پاک کن رایج  در طراحی و نقاشی

یک ابزار مهم و مفید در طراحی ، پاک کن می باشد. که با توجه به کارایی و شکلی که دارد ، دارای نوع های مختلفی است. این وسیله تنها برای پاک کردن در طراحی مورد  استفاده قرار نمی‌گیرد و  تعداد زیادی از طراحان حرفه ای  در کنار اصلاح کارخود،  برای به وجود آوردن نور ، نقطه های سفید و ایجاد بافت  ، پاک  کن را مورد استفاده خود قرار می دهند.

با حذف کردن موادی چون پلاستیک مصنوعی و pvc ، در هنگام تولید پاک کن های هنری ، پاک هایی با ویژگی های زیر حاصل گردید:

  1. پاک کن هایی که نسبت به قبل نرم تر بودند و کمتر به بافت کاغذ آسیب می زدند.
  2. پاک کنندگی خیلی بهتری برای گرافیت، پودر رنگ و غیره پیدا کردند.

ولی در سیاه قلم این گونه پاک کن ها مورد استفاده قرار نمی گرفت وباید پاک کن های بهتر وقوی تری ساخته می شد . کم کم با پیشرفت لوازم هنری ،انواع پاک کن ها با کیفیت وکار کردهای متفاوت ساخته شد که به شرح مختصر آن می پردازیم.

 پاک کن صابونی

این نوع پاک کن نرمی بسیار زیادی دارد و سبب آسیب رساندن به بافت کاغذ نمی شود و اندکی آشغال روی کاغذ باقی می گذارد.این نوع پاک کن، پاک کنندگی نسبتاً ضعیفی دارد .به همین دلایل خیلی در سیاه قلم مورد استفاده نیست.

پاک کن اتودی

این نوع پاک کن با کارکردی شبیه به اتود است و نوع های مختلف ضخیم و متوسط و نازک دارد. پاک کن ان مثل مغز اتود قابل تعویض می باشد و به ان پاک کن اتودی می گویند.

این نوع پاک کن به علت ظرافت خاص برای قسمت هایی که طراحی احتیاج به نور شدید باشد بسیار مناسب و قابل استفاده می باشد.  به مدل بسیار نازک این پاک کن ، پاکن مونو زیرو گفته می شود که بسیار کاربردی و عالی است.

01

در قسمت های کوچک طراحی و در آوردن نورها و پرداختن به جزئیات این پاک کن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که گفته شد مغز پاک کن مونوزیرو به صورت جداگانه در بازار موجود است که در صورت تمام شدن می توانید آن را تهیه کنید.  این وسیله در مقایسه با پاک کن برقی ، توانایی ایجاد کردن سفیدی کمتری را دارد.

 پاک کن مدادی

شکل پاک کن مدادی فرچه دار ، مشابه به مداد است و در برند هایی مانند فابرکاستل و استدلر در بازار عرضه می گردد. در قسمت های کوچک طراحی و در آوردن نورها و پرداختن به جزئیات این پاک کن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

02

برای تراشیدن پاک کن مدادی باید از تراش استفاده کنید و  به دلیل نرم بودن نوک آن ، بهتر است از کاتر استفاده نکنید، در ضمن قسمت فرچه دار آن به شما اجازه می دهد که پُرزهای به وجود آمده از پاک کردن را از سطح کاغذ پاک کنید ‌‌.

این پاک کن نسبت به پاک کن اتودی توانایی کمتری برای ایجاد کردن سفیدی دارد. نوک این پاک کن در نقاشی سیاه قلم ، به شما کمک می کند که بتوانید بافت ، خاکستری های روشن و جزئیات را در بیاورید.

پاک کن خمیری

پاک کن خمیری همان طور که از نام آن برمی آید خمیری مانند است وحتی قابل تکه کردن وتغییر شکل دادن در دست می شود. با کار کردن با پاک کن “خمیری”  می توان به این نتیجه رسید که وسیله ای بسیار خوب است. این مدل پاک کن علاوه بر اینکه برای پاک کردن محدوده های وسیع نقاشی هیچ “خرده ای” از خود به جای نمی گذارد، بلکه این امکان را دارید که به اندازه و شکل های مختلف آن را در آورید ‌.

با شکل دادن این پاک کن به حالت نوک تیز و بدون آن که خِلَلی به قسمت های اطراف آن وارد شود، قسمت های ظریف و مشکل را می توان پاک کرد.

03

برای پاک نمودن قسمت های خیلی کوچک و محدود، استفاده کردن از یک “حفاظ پوشاننده”  وسیله ی بسیار باارزشی می باشد ‌.با کمک آن می توانید میزان پاک شدگی را کنترل کرده و جاهایی را که می‌خواهید همانطور بماند ‌، نگهداری کنید . این وسیله در فروشگاه های معتبر لوازم هنری موجود است .

در بخش هایی از نقاشی ، که خطوطی عمیق و با وارد کردن فشار بسیار بر مداد به وجود آمده است ، امکان پاک کردن آن بسیار سخت است.

برای از بین بردن یا تغییر دادن این بخش های ناخواسته، اول باید با پاک کن خمیری تا حدی که امکانش است ، گرافیت موجود پاک بشود‌.  اما باید بدانید که پاک کردن کامل این خطوط تیره و سخت ، فقط با پاک کن خمیری کاری غیر ممکن می باشد،  چون بخش های خاکستری آن روی کاغذ می ماند.

می‌توان با کمک همان “حفاظ پوشاننده ” و بعد از آن با استفاده دقیق از یک پاک کن سنباده ای و مالش آن به آهستگی به طوری که صفحه ی کاغذ آسیب نبیند ، این قسمت را می توان پاک کرد و بعد از آن پاک کن لاستیکی ، روی آن کشیده و در نهایت با استفاده از پاک کن خمیری ، کار را به انتها برسانید.

پاک کن برقی یا الکتریکی

این یک وسیله ی برقی جدیدی می باشد که به وسیله دو تا باتری کار خود را انجام می‌دهد.  توسط یک موتور کوچک،  مغز این پاک کن می چرخد و همین مسأله سبب می شود بافت کاغذ به خوبی تمیز گردد.

 شکل پاک کن برقی  شما را یاد ابزار دندانپزشکان می اندازد. در قسمت های کوچک طراحی و در آوردن نورها و پرداختن به جزئیات این پاک کن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در صورت تمام شدن مغز این پاک کن ، می‌توانید آن را به صورت جداگانه از بازار تهیه کنید. برای انتخاب یک پاک کن شارژی خوب ،به کار کرد موتور وجنس آن توجه کنید، همینطور اندازه های متغیر مغز (کوچک وبزرگ) ان نیز مهم است.

04

برند تکنیکال تیهو می تواند گزینه های خوبی باشد. پاک کن برقی در مقایسه با پاک کن های دیگر سفید کنندگی خیلی بیشتری دارد.بعد از یه مدت استفاده از قدرت چرخش آن کم شده و نیاز به تعویض این پاک کن است. برند میلان وتیهو آن بسیار خوش دست می باشد و هم چنین برند تکنیکال آن بسیار عالی و قدرت چرخشی خیلی خوبی دارد.

تمیز نگه داشتن کاغذ طراحی

زمان کار با مداد حتما حواستان باشد که نقاشی شما ” لک ”  نگردد.  هرچند این کار بسیار سخت است چون نقاشی های مدادی سریعا لک و کثیف می گردند ، مخصوصاً زمانی که از مداد های نرمی مثل B4, B2,B6 استفاده بشود .

البته تمیز نگه داشتن کاغذ نقاشی نیز واجب است. با قراردادن یک ورقه ی سفید کاغذ در زیر دستتان ، و هرچند یک بار با فوت کردن روی نقاشی و پراکنده کردن گرد مداد، این کار را می‌توانید انجام دهید .

هم چنین برای دسترسی داشتن به قسمت های سخت نقاشی ،یک ” پل ” می توان مورد استفاده قرار گیرد .

این ” پل”  تکه ی چوبی به طول ۴۰ سانتی متر ، عرض ۲/۵ سانتی متر و ضخامت ۰/۶ سانتی متر می باشد که در دو طرف آن پایه هایی به ارتفاع ۲ سانتی متر وصل شده است . با کمک این پل می توانید روی قسمت هایی که تقریباً عریض می باشد،  تسلط داشته باشید . در واقع دست خود را روی آن قرار داده و می توانید بدون تماس با قسمت هایی که نقاشی شده ، به بخش های سخت کار دسترسی داشته باشید.

اکنون که این مطلب را خواندید، شاید دوست داشته باشید در مورد انواع کاغذهایی که در طراحی بکار برده می شوند نیز بدانید. پیشنهاد ما به شما خواندن این مقاله در بلاگ ماست: “در آموزش طراحی با مداد از چه کاغذهایی استفاده می شود؟”

در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع پاک کن هایی که در طراحی با مداد از آنها استفاده می شود آشنا کنیم. همچنین در مورد لزوم تمیز نگهداشتن کاغذ طراحی صحبت کردیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد. خرسندی شما را خواستاریم !