برای طراحی ازمنظره ابزارهای چون مداد، زغال، پاستل، خودکار ،مرکب، آبرنگ ، قلم پهن و چیزهای دیگر قابل استفاده هستند. در این مقاله در مورد  آموزش طراحی منظره با مداد صحبت می کنیم. توجه داشته باشید که، جنس و تکنیک ابزار و همچنین ویژگی های منحصر به فردی که سطوح مختلف طراحی مانند کاغذ نرم یا زبر، مقوا سفید یا رنگی دارند سبب می شود تا بتوانید اثرهای گوناگونی را با مداد خلق کنید.

انواع مداد

مداد ساده ترین ابزار طراحی است که مواد تشکیل دهنده آن از گرافیت و خاک رس است .وهمین عامل وترکیب مقدار گرافیت وخاک رس باعث به وجود امدن مدادهای معمولی ونرم ویا سخت شده است.آنها در دسته مدادهای معمولی با علامت hb و نرم باعلامت b وسخت با علامت h شناخته می شود.

از چه مدادهایی برای طراحی از منظره استفاده کنیم

یکی از ابزارهای بسیار پرکاربرد برای طراحی از منظره، مداد می باشد که سبب می شود شما طراحی سریع و راحت تری را انجام دهید.بهتر است برای طراحی هایی که میخواهید  اتود های سریع و کوچک بزنید از مدادمعمولی یا hb  استفاده کنید.

اما برای طرح های پیچیده، مداد گرافیتی ضخیم و نرم  bمناسب هستند. مدادهای نرم برای طراحی و قسمت حجم پردازی وسایه روشن بسیار مناسب هستند. هرچه شماره مدادهایb  بیشتر باشد نرمی مداد بیشتر وبرای سایه  پردازی درختان وایجاد بافت کاربرد دارد.دقت کنید که هر چه فشار دست شما بیشتر باشد سایه های ایجاد شده تیره تر هستند.

مسائل کاربردی در طراحی از منظره

فرصت های مختلفی برای طراحی از منظره می باشد. یک طراح منظره می تواند از بیرون‌ پنجره یا جایی که اقامت دارد طراحی خود را انجام دهد. برخی از افراد هنگامی که داخل هواپیما هستند منازل را به تصویر می کشند . همینطور می‌توان در هنگام پیاده‌روی، تصاویری را از منظره ی اطراف خود را انتخاب وسپس خلق کنید .

در واقع یک منظره پرداز واقعی کسی است که بتواند در بیرون از فضای خانه یا در هوای آزاد آثاری زیبا را خلق نماید.این کار دید شما وتوانایی شما را روز به روز بهتر وقوی تر می کند.

طراحی خارج از منزل

زمانی که تصمیم دارید در بیرون از خانه کار خود را انجام دهید ،باید هر شرایطی را در نظر بگیرید تا بتوانید کنترل روی آن داشته باشید . حتماً وضعیت آب و هوایی را چک کنید و لباس و کفش مناسب و همچنین چتر بزرگ برای کار در سایه ودر مناطق پر باران چتر بارانی نیز هم همراهتان باشد .

ابزار

دقت کنید وسایل و ابزار مناسب برای طراحی خود را داشته باشید. انواع مداد، پاک کن ها، تخته شاسی ، چند نمونه کاغذ ، خوراکی ، چند برگه باطله و دستمال برای پاک کردن دستان تان را بردارید.

شیوه های طراحی

دقت داشته باشید در هنگام کار مدادتان تیز باشد.  همچنین برای اینکه کارتان کثیف نشود در هنگام کار یک برگه باطل زیردستان قرار دهید که سبب جلوگیری از پخش شدن مدادتان  شود و همچنین در پایان کار از یک اسپری تثبیت کننده می توانید استفاده نمایید. سعی کنید در هنگام کار خطایی که به اشتباه میکشید را پاک نکنید و سعی کنید خط های درست را در کنار آن خط به وجود آورید.

انتخاب منظره

سعی کنید برای شروع کارتان یک منظره اسان را انتخاب کنید. چون در حال بررسی و تمرین مسائل مربوط به منظره و پرسپکتیو هستید ،سعی کنید منظره‌های سخت و پیچیده را انتخاب نکنید.

برنامه ریزی برای طراحی از یک منظره

هنگامی که به یک منظره جالب می رسید سریع کار خود را شروع نکنید، بلکه سعی کنید به آهستگی در جهت های مختلف راه روید و به منظره از زوایای مختلف نگاه کنید، سپس بهترین زاویه را انتخاب کرده و شروع به طراحی نمایید.یکی از روشهای کار این است با موبایل  یا دوربین خود از چند زاویه عکاسی کنید بعد بهترین را انتخاب کرده در مقابل ان نشسته وطراحی کنید .دقت داشته باشید اول از کلیات شروع کنید ،وبعد به جزییات بپردازید.

یادگیری از دیگران

هنگامی که با دوستان هنرمند خود هستید و با آن ها بیرون می روید می توانید برای طراحی از منظره هم از آنها چیزهایی رو یاد بگیرید و این کار برای شما لذت بخش تر خواهد شد.

طراحی از اب در منظره

آب همانند آیینه می باشد و تصاویر اشیاء را در سطح خود نشان می دهد،با کمک  گرفتن از قوانین پرسپکتیو می‌توانید خطوط کلی تصویرها را رسم کنید اما دقت داشته باشید که سطح مایعات به طور معمول افقی می باشد و و تصویری که داخل آب انعکاس پیدا می کند بستگی به شرایط مختلف دارد.

01

در صورتی که آب آرام باشد سطح آب عملکردی مثل آیینه دارد، اما اگر آب مقداری حرکت کند تصویرهای شما به صورت شکسته و اگر آب خیلی مواج و متلاطم دارید تصویر محو و بی شکل برایتان حاصل می شود. یادتان باشد درست دیدن ودقت کردن به مهارت شما کمک می کند.

در صورتی که تازه طراحی را آغاز کرده اید گرفتن‌عکس برای اینکه شما با عناصر اصلی پرسپکتیو: خط افق، نقاط گریز و نقطه همگرایی آشنا شوید بسیار مفید و کارآمد است.

پرسپکتیو در منظره

پرسپکتیوعلمی است که به دید بستگی دارد ،هرچیزی که از چشم شما دور میشود در عدسی چشم شما کوتاهتر وفاصله کمتر و کم رنگ تر منعکس می گردد .برای طراحی از منظره باید با این قوانین اشنا شوید ،اول به خطوط توجه کرده وخطهای دور شونده را رسم کنید ، بعد به فواصل دقت کرده وسپس به رنگ ان توجه کنید.

پرسپکتیو جوی (ژرف نمایی) در منظره

در این نوع پرسپکتیو هر چه قدر از خط افق فاصله بیشتری می گیریم ، اجزاء کمرنگ تر و محور تر می گردد و نامشخص تر از اجزائی می باشند که در نمای نزدیک می باشند. برای نشان دادن عمق فضا می توانید با کمرنگ کردن سایه ها و هم چنین روی هم قرار دادن اشکال و اجزا این کار را انجام دهید.

می توانید منظره در محیط اطراف خود پیدا کنید و از آن طراحی کنید و سپس آن را ساده سازی نمایید. با تغییر فشار بر روی مداد می توانید سایه روشن های مختلفی را به وجود آورید.

02

کمپوزیسیون(ترکیب بندی) یک منظره

قرار دادن عناصر گویا و چیدن آنها به حالتی که ارتباط آنها در سطح طراحی از بین نرود ترکیب بندی گفته می شود.برای این که یک تر کیبب بندی و چیدمان خوب از منظره را داشته باشید بهتر است به نکات زیر توجه کنید:

  1. عناصر اصلی منظره رادر مرکز طراحی خود قرار ندهید.
  2. خط افق را در قسمت وسط در نظر نگیرید که تصویر به دو قسمت مساوی تقسیم نگردد.
  3. در صفحه ی خود دو قسمت متضاد (سیاه/سفید،خالی/پُر و ..) و قسمت های برابر به وجود نیاورید.
  4. یک فضای خالی در اطراف مدل خود باقی بگذارید.
  5. از داشتن تصاویر متقارن (نرم یا سخت ) بپرهیزید.
  6. سعی کنید خطوط افقی و عناصر عمودی یکنواخت باشد .
  7. خطوط همگرا در مرکز تصویر نگذارید .
  8. با استفاده از خطوط جذاب ، چشم بیننده را جذب فضای داخلی طراحی کنید تا لبه های بیرونی .

تعیین کمپوزیسیون (ترکیب بندی)

هنگامی که طراحی را آغاز می کنید نیاز است که یک ترکیب را بر اساس مشاهداتی که کردید در نظر بگیرید و شروع به کار کنید.

روش های طراحی

ترکیب بندی علاوه بر این که  زاویه درست را انتخاب می کنید،  باید  تصمیم بگیرید چه عناصری را نگه دارید و یا حذف کنید و یا اینکه موقعیت یا اندازه ی آن را تغییر بدهید . ترکیب بندی معنای برش دادن تصویر ، یعنی انتخاب انداره و ابعاد طراحی نیز دارد .

برای رسیدن به زاویه مناسب برای طراحی منظره، از یک منظره یاب( قاب مربعی کوچک که از مقوا درست می گردد) می‌توانید استفاده کنید .آن را در جلوی چشم خود جلو و یا عقب برده و یا به صورت افقی یا عمودی قرار بدهید تا به زاویه ی مناسب برسید .

جزئیات و موثر بودن فاصله

توجه کنید که عنصرهایی که در نمای نزدیک می باشند را کاملاً دقیق و مشخص ترسیم کنید ، در صورتی که بخش های پس زمینه ، خارج از دید  می باشند و نامشخص هستند را کم رنگ تر و کوچک تر بکشید.

طراحی خطی

زمانی که بخواهید برای یک منظره طراحی به صورت مرحله به مرحله را انجام دهید طراحی خطی بسیار عالی است. در ابتدای کار طراحی‌ را با توجه به خطوط پرسپکتیوی انجام دهید  و بعد از آن خطوط  محیطی کلیه عناصر را رسم کنید. سپس سایه روشن های اصلی و کلی  را تعیین کرده، در انتها سایه روشن های جزئی را به کار  اضافه کنید.

 سایه روشن وتوجه به نور در طراحی منظره

این نوع طراحی برعکس طراحی خطی کاملاً تصویری می باشد ابتدا در این طراحی اشکالی که منظره را به وجود آوردند در نظر بگیرید، بعد منبع نور را مشخص وبر اساس به وجود امدن درجات تیرگی وروشنی سایه روشنهای کار را زده وحجم پردازی کنید.

اگر برایتان ممکن است یک منظره را در شرایط مختلف آب و هوایی مانند آفتابی نیمه ابری بارانی برفی مه‌ آلود و غیره مشاهده کنید. حتی نور را در ساعات مختلف روز مورد بررسی قرار دهید چرا که  جهت های نور در زمانهای مختلف روز متفاوت است.

به عنوان مثال سایه های یک تپه در زمان طلوع  به دلیل قرار گیری خورشید پایین تر از خط افق ، بلند و کمرنگ است. در زمان ظهر، چون خورشید تایش عمودی دارد، سبب ایجاد سایه در پای اشیاء (خانه ها،درختان و..‌.) می گردد. در این زمان سایه ها کنتراست بسیار زیادی دارند و تمام منظره روشن تر و رنگ ها پر رنگ تر دیده می شوند. در زمان عصر به دلیل نور مایل سایه ها از کنار به وجود می اید.

از آنچه گفتیم متوجه می شویم که طراحی از منظره با مداد کار مشکلی نیست. تنها باید یکسری نکات را رعایت نمود. اگر دوست دارید این مقاله را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید تا آنها نیز بتوانند با یادگیری این نکات طراحی بهتری داشته باشند. از همراهی شما در خواندن این مطلب بسیار سپاسگزاریم. امیدواریم مفید واقع شود.