هایپررئالیسم چیست؟ در این مطلب می خواهیم به صحبت در مورد آموزش طراحی به سبک هایپررئالیسم بپردازیم. با ما باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

درباره هایپررئالیسم

هایپررئالیسم چیست؟

معنی لغوی هایپر رئالیسم

واقع گرایی افراطی یا فزون واقع گرایی

مفهوم هنری هایپررئالیسم

هنری است که با الهام از هنر عکاسی وحتی در رقابت با این هنر سعی در بازنمایی طبیعت به شکل کاملا دقیق وعکس گونه وتوجه به جزئیات می نماید. به سبکی در نقاشی ومجسمه سازی گفته می شود که یک عکس یا نمونه واقعی را با جزئیات دقیق نشان می دهد.

هنرمندان سبک هایپررئالیسم آنچنان بر عدم دخالت درواقعیت تاکید دارند که کارشان ماشینی به نظرمی رسد،اما توانایی یک هنرمند در پس کار ظاهرا ماشینی پنهان می شود ،به طوری که این آثاررا با عکس اشتباه گرفته می شود.

هایپر رئالیسم تلاش می کند واقعیت را تا انجا که می تواند تحریف نشده منتقل کند.این سبک با بیننده کاری می کند که شما  در نقاشی ها  با دنیای واقعی تری روبه رو شوید وتلاش دارد تا آنجا که می تواند دنیای تحریف نشده ای را به بیننده نشان دهد.

موضوعات سبک هایپر رئالیسم

سوال این جا است آیا در این سبک توجه به چهره وکشیدن ان مسئله اصلی است؟ در جواب باید گفت که علاوه بر چهره واندام وپیکرانسان، اشیای صنعتی در ابعاد بزرگ نیز مورد توجه این سبک هنری است.

تاریخچه سبک هایپر رئالیسم

این سبک برای اولین بار در اوایل دهه 2000 در ایلات متحده امریکا و اروپا به عنوان یک جنبش هنری مستقل و یک سبک هنری به وجود امده است.

روش اجرا در آموزش سبک هایپر رئالیسم

استفاده از عکس لازمه این سبک است؛ به این ترتیب که از یک موضوع چندین عکس با زوایای مختلف گرفته می شود،سپس شروع به نقاشی آن صحنه می کنند و پس از چاپ عکس ها از آن برای تصحیح طرح ها وفرم ها استفاده می کنند .

برای شروع این سبک اول باید مطمئن بشوید که مهارت اجرای طراحی چهره را دارید و میتوانید طرح را پیاده کنید.

 خیلی ازافراد از روش چاپ یا کپی استفاده می کنند وتکنیک را پیاده می کنند که روش اصولی کار نیست .چون این روش آسیب زیادی به مبحث درست دیدن که اصلی ترین واصولی ترین شاخصه هنری است وارد کرده است.

شما در مرحله اول باید طراحی رئال را با چشم بتوانید پیاده کنید،متاسفانه به علت زیبایی بصری این سبک، بسیاری از افراد در مرحله اول می خواهند میانبر زده وبدون فراگیری اصولی کار دوست دارند هایپر رئال کار کنند؛ به خاطر همین وقتی وارد کار می شوند به علت عدم توانایی مجبور به کپی کردن شده ونهایتا هنرمند نمی شوند.

 پس اگر شما اصولی وازمسیر درست کار را شروع کنید، نتیجه را نیز خواهید گرفت. بنابراین در مرحله اول باید درست دیدن ودرست کشیدن را فرا گیرید، بعد به سراغ حجم پردازی وایجاد سایه های واقعی وعکس گونه بروید.

برای افرادی که در حوزه آموزش هستند باید بیان کنم که، اگر یک چهره را میخواهیم آموزش دهیم،اول تناسبات کلی چهره را بیان کرده سپس به سراغ اجزای چهره رویم .طراحی با سمت راست مغز به پیاده کردن طرح ما کمک بسیار زیادی می کند.

 ما این روش آموزشی را در دوره های آموزشی چهره درسایت هنر ناهید مرحله به مرحله آموزش داده ایم .برای شروع بعداز بیان تناسبات کلی می توانیم از آموزش چشم شروع کنیم.

آموزش چشم در سبک هایپر رئال

ابتدا از یک چشم در حالت رخ کیفیت بالا عکاسی کنید، سپس آن رادر قطع  a5پرینت بگیرید. در مرحله بعد یک مقوای اشتنباخ به همان اندازه بردارید،به تصویر خوب نگاه کنید اول فضای خالی تصویر راببینید وبه همان اندازه با مداد معمولی وکمرنگ طرح خودرا روی مقوا بر اساس فضای خالی پیاده کنید.

وقتی مطمئن شدید که طرح شما درست است برای شروع با پاک کن طرح را کمرنگ کنید،اول از عنبیه شروع کنید ،به عنبیه خوب نگاه کنید رنگ آن چگونه هست تیره یا روشن؟

01

براساس آن مردمک را رنگ کرده وسپس بقیه خطوط عنبیه پر رنگ کنید،به نورهای موجود در عنبیه کاملا دقت کنید وبا پاک کن اتودی آن را کار کنید. به خط زیر پلک دقت کنید این خط وقتی به عنبیه می رسد کاملا تیره هست بعداز آن صلبیه یا فضای سفید چشم را کار کنید.

 به رگه های موجود در چشم کاملا دقت کنید و غده اشک ریز را فراموش نکنید که مثل یک حجم کره هست. حالا با قلم مو وگرد کنته شروع به رنگ کردن پلک بالا و پایین نمایید،به خاکستریهای زیر هریک از پلک ها توجه کنید وبا کنته تیرگی های بیشتر آن را ایجاد وسپس با پاک کن اتودی بافتهای ریز پوست را کار کنید واین کار رابرای تمام چشم با توجه به عکس خود ادامه دهید.

 بعد به مژه های بالا وپایین پرداخته و بعدازمطمئن شدن کار ابرورا کار کنید وپس از پایان کار به بررسی و مقایسه کارتون با مدل پرداخته در صورت اطمینان، کار شما پایان خواهد یافت.

 آموزش لب در سبک هایپر رئالیسم

برای کشیدن لب از یک  مدل لب با کیفیت بالا عکاسی کرده ،برای شروع در اندازه a5 پرینت گرفته و به عنوان مدل در مقابل خود قرار دهید.

دقت کنید هدف ما از پرینت کپی نیست بلکه با دقت عکاس گونه کار کردن است. به مانند طراحی چشم مقوای اشتنباخ رابه اندازه  a5بردارید و به مدل لب نه بلکه به فضای خالی اطراف آن نگاه کرده وشروع به طراحی فضای خالی اطراف لب کنید.

سپس به فرم لب وبه جهت حرکت خطوط خوب نگاه کنید. به فرم لب دقت کنید؛ شما فضای خالی را که کشیدید؛ خود به خود خطوط اطراف لب کشیده می شود.

03

بعد بادقت وتوجه به حرکت، خطوط تمامی لب را بکشید. وقتی از کشیدن درست مطمئن شدید، شروع به سایه پردازی آن کنید .

ابتدا با قلم موی زبان گربه ای شماره  8 وبا گرد کنته به آرامی خاکستریهای متوسط لب بالا ولب پایین را بزنید؛ بعد با یک قلم موی کوچکتر شروع به کار کردن خاکستریهای تیره ترکنید.

 بعاز آن باکنته خطوط برجسته لب را کار کرده ودر مرحله بعد با پاک کن اتودی لکه های روشن ونور لبهارا ایجاد کنید. در آخر با مطالعه و تطابق عکس وکار خود لکه های نور بیشتر را با روان نویس سفید ایجاد کنید .دقت داشته باشید که لب بالا نسبت به لب پایین تیره تر و کوچکتر است.

آموزش بینی در سبک هایپر رئال

به مانند لب وچشم از بینی با کیفیت بالا عکاسی کنید وبه مانند  آنها در اندازه  a5پرینت گرفته و تذکر مجدد  اینکهپرینت برای مدل هست نه این که کپی کنیم.

به مانند چشم ولب یک مقوای اشتنباخ به اندازه مدل بردارید و در مرحله اول به فضای منفی آن نگاه کنید وشروع به کشیدن فضای خالی با مداد معمولی کنید.

بعد متوجه می شوید اطراف بینی شما بیرون آمده است. حالا به حفره های بینی خوب نگاه کرده وآن را به طرح اضافه کنید. توجه به وسط بین دوحفره بینی کرده ودقت کنید که بینی از سه قسمت تشکیل شده است.

02

با توجه به این موارد دقت کنید که طرح اصلی را درست وبه اندازه پیاده کرده ووقتی مطمئن شدید، خطوط طرح اصلی را کم رنگ کرده وبا قلم موی شماره 8 زبان گربه ای یا تخت شروع به ایجاد خاکستریهای متوسط باگرده کنته کنید.

برای راحتی کار از کف دریا نیز می توانید استفاده کرده و بعد با قلم موی ریز خاکستریهای تیره تر را ایجاد کنید. سپس به بافت پوست توجه کرده با کنته و محو کن و پاک کن اتودی شروع به ایجاد بافت پوست کنید و در پایان کار برق های لازم را روی بینی ایجاد کنید .

آموزش گوش در سبک هایپر رئال

گوش معمولا از اجزای چهره است که کمتر از روبه رو دیده می شود ومعمولا روی آن را مو پوشانده است وبیشتر در حالت سه رخ ویا نیم رخ به طور کامل دیده می شود.

04

بنابراین باید برای عکاسی وشروع کار از زاویه نیم رخ به طور کامل از گوش کامل با کیفیت بالا عکاسی کنید.سپس خاکستری ها را با قلم مو و گرد کنته زده بعد به بررسی تیرگی های آن که معمولا در قسمت صدفی گوش است می پردازیم، سپس با قلم مو خاکستریهای ما بین را کم کم اضافه کرده وبعد به بررسی قسمت های روشن آن پرداخته وقسمت های نور آن را با پاک کن شارژی یا اتودی مشخص می کنیم.

یادتان باشد در طراحی سیاه قلم وهایپررِئال اگر با مداد گرافیت کار می کنید، از گرد گرافیت نیز استفاده کنید واگر با مداد زغالی کار می کنید از گرد زغال و اگر با مداد کنته، از گرد کنته استفاده کنید که برای کار به مشکلی بر نخورید.

امیدواریم از مطالبی که در مورد سبک هایپررئالیسم گفتیم لذت برده باشید. سعی کردیم آموزش های مختلفی را در اینجا بگنجانیم تا برای شما کاربردی باشد. امیدواریم مفید واقع شود. از صبر و حوصله شما سپاسگزاریم.