برای افرادی که علاقه مند به آموزش طراحی هستند، بحث آموزش طراحی چهره بسیار مهم است. طراحی چهره تمام رخ یکی از موضوعات مهم است که نکات خاص خودش را دارد. ما در این مقاله می خواهیم در مورد آموزش طراحی چهره تمام رخ صحبت کنیم.

مراحل اولیه طراحی چهره تمام رخ

  1. کاغذتان را با نوار چسب یا پونز به تخته بچسبانید مدل را بنشانید و زمان سنج را آماده کنید. حالا کارهای اولیه را همانند یک برنامه کار هماهنگ می کنید .
  2. فرم را از داخل کادر نگاه کنید تا زمانی که فضای منفی و شکل کلی سر مقابلتان ظاهر شود . روی کاغذ سفید این شکل را تجسم کرده و به نیمکره راست انتقال‌ نمایید. به طور خیالی طراحی کنید‌ تا بدانید اعضا ، بالای سر و …. کجا و چه اندازه باید باشند .
  3. با گرفتن مداد به صورت عمودی و دست کشیده محور میانی را تشخیص بدهید. سپس خط چشم را بسیار کم رنگ عمود بر محور میانی ترسیم کنید  ‌. اکنون شروع به طراحی کنید و از این به بعد از نیمکره راست استفاده کنید .
  4. از هر قسمت فرم می توانید کار طراحی را شروع نمایید . برای ساده کردن با ترتیبی معین اجرا می کنیم ولی اگر خواستید امکان تغییر نظم آن هست .

01

طراحی چشم و بینی در طراحی چهره تمام رخ

  1. چشمها ( دقت داشته باشید که فضای بین دو چشم اندازهٔ طول یک چشم می باشد ) را سر جایشان طراحی کنید . سپس خطوط محیطی هریک از چشم ها را با دقت نگاه کنید و طراحی را انجام دهید. برای دیدن این خطوط به صورت دقیق تر چشم خود را به شکل بالای چشم (بین پلک بالا و ابرو) بدوزید و آن شکل را به عنوان فضای منفی در نظر بگیرید. شکل دقیق پلک ها و جهت صحیح مژه ها را  ببینید.دقیقا هر آن چیزی را که می بینید طراحی کنید و هیچ چیز را‌تغییر ندهید واصلاح نکنید.
  2. برای طراحی بینی به مدل دقیق نگاه کرده و خیره شوید. مثلثی را روی صورت تجسم کرده که دو گوشه آن روی گوشه های خارجی چشمها و گوشهٔ سوم آن روی نوک بینی قرار بگیرد .این مثلث در هر مدل فرق می کند و شکل ویژه ای دارد.

سپس این مثلث ویژه را روی طراحی خود تجسم کنید و نشانه ای برای نوک بینی روی کاغذ بگذارید. این بهترین روش برای مشاهده درست بینی از طریق‌ نیمکره راست می باشد. این‌مشکل اغلب شاگردان تازه کار هست . سپس روی مدلی که دارید پهنای قسمت پایین بینی را با گوشه‌های داخلی چشم بسنجید .

سایه روشن‌های طول بینی را نگاه کنید ‌. در بیشتر حالت ها شما یک سمت بینی را سایه و سمت دیگر را روشن می بینید.

اگر با دقت نگاه کنید می بینید که آن سایه روشن ها شکل‌های مختلفی دارد که نتیجهٔ تابیدن نور بر روی ساختار استخوانی ویژهٔ این بینی بخصوص است. وقتی روشنی یا سایه ای را‌ انتخاب می کنید ساختار استخوانی بینی را نشان داده اید . این کار را روی یک سمت بینی و نه دو سمت آن انجام دهید .

طراحی دهان و جمجمه در طراحی چهره تمام رخ

  1. برای طراحی دهان طول لب فوقانی را در مقایسه با طول بینی تخمین بزنید . ابتدا خط میانی لب ها را ترسیم کنید و تلاش کنید این‌ خط عمود بر محور میانی صورت باشد .با تغییر این زاویه خیلی راحت می توان دهان را کج تصویر کنید که در این صورت حالت چهره تغییر می کند.به شکل و جای گوشه های بیرونی دهان بسیار توجه کنید جایی که صورت بیشتر حالت موشکافانه دارد.
  2. سپس محیط خارجی کناره لبها را طراحی کنید به دقت به مدل خود نگاه کرده و این را بدانید که خطوط تیره کناره های لب اغلب اشتباه و به طور نشانه ای رسم می شوند. در صورتی که خطوط کناره های لب کم رنگ هستند که در نتیجه تفاوت رنگ بدست می آید.
  3. برای طراحی جمجمه، مدل خود را از چشم تا بالای مو اندازه گرفته و آن را با فاصلهٔ از چشم تا چانه بسنجید. نشانی برای خارجی ترین بخش خطوط محیطی کل فرم روی کاغذ بگذارید. این کار باعث می شود شکل چهره را بهتر و صحیح ترسیم کنید .

طراحی گردن،یقه ،شانه ها و مو در طراحی چهره تمام رخ

  1. برای طراحی صورت فاصلهٔ اعضا تا کناره ی صورت همانطور که با چشم دیده می شود مورد توجه قرار دهید . دقت کنید رابطهٔ بین چشم یا بینی یا دهان چیست ؟ طول چانه در مقایسه با بینی چقدر است ؟ با استفاده از طراحی خطوط محیطی مشروط شکل صورت را طراحی کنید.
  2. طراحی گردن و یقه و شانه ها: با مقایسۀ پهنای گردن با پهنای صورت از درستی اندازه‌اش اطمینان پیدا کنید .از فضای منفی ( فضای زیر و اطراف یقه ) برای طراحی یقه استفاده نمایید . از پهنای لازم برای شانه ها مطمئن شوید .
  3. شاگردان تازه کار دچار خطاهای متداولی در طراحی می شوند . فضای منفی بالای شانه را دوباره نگاه کنید و بررسی کرده و از خود بپرسید  نوک شانه ها  با لبه های صورت چه ارتباطی دارند ؟  طراحی را با تمام خطوط محیطی زیبایش به اتمام برسانید و در صورت تمایل قسمت هایی را که شکل های تیره دارند سایه بزنید.
  4. برای طراحی مو برای طراحی مو دوباره شکل خارجی موها و هم چنین شکل داخلی آن که با صورت یک مرز مشترک دارد نگاه کنید .

جهتی که موها رشد کرده اند را در نظر گرفته و قسمتهای تیره زیر آن را سایه بزنید. به نحوهٔ رشد موها و بافت آن ها که در نزدیکی صورت هست دقت کنید و جزئیات را نشان بدهید . به گونه ای باشد که بیننده حتی بتواند نوع موها را بشناسد .

سعی کنید خطوطی که برای موها استفاده می کنید ، با خط هایی که چهره را با آن می کشید زیاد فرق نداشته باشد . درجه ی تیرگی سایه ها و جزئیات موها باید با طراحی تان همخوانی داشته باشد.

به عنوان مثال اگر خطی تیره برای اعضای صورتتان به کار پی برید باید همان را برای خطوط محیطی موها نیز به کار ببرید.  این کار باعث می‌شود صورت و موها وحدت داشته باشند.

اگر خطوط تیره و واضح برای عضوهای صورت و خطوط کمرنگ و غیر واضح برای موها استفاده شود سبب عدم وحدت در طراحی تان می شود .

در این مقاله در مورد طراحی اجزا در طراحی چهره تمام رخ صحبت کردیم. اکنون به دانش شما در این مورد اضافه شده است. امیدواریم بتوانید با آنچه یاد گرفته اید طراحی خوبی داشته باشید و برایتان مفید واقع شود. طراحی چهره سه رخ هم مانند طراحی چهره تمام رخ از جمله موضوعات مورد علاقه طراحان است که در سایت ما می توانید در مورد آن بیاموزید. از همراهی شما سپاسگزاریم.