کودکان به ندرت چهره از سه رخ طراحی می کنند ، معمولا چهره از نیم رخ یا روبرو می کشند.از سن ده سال به بالا کودکان علاقه مند به طراحی از سه رخ هستند و به آن روی می آورند. دلیل آن شاید این باشد که سه رخ حالت اختصاصی چهره را بهتر بیان می کند .در این مقاله می خواهیم در مورد مراحل آموزش طراحی چهره از سه رخ صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

به پیشنهاد آنتونی رابینز برای طراحی سه رخ به این نکات باید توجه کنید.

مراحل طراحی چهره سه رخ

01

مرحله اول

مدل خود را طوری بنشانید که نوک بینی اش با کناره گونه عقبی اندکی فاصله داشته باشد .

مرحله دوم از مراحل طراحی چهره سه رخ

همانند طراحی‌نیم رخ‌ که فضای منفی اطراف سر آنقدر توجه می کنیم تا به صورت یک شکل نمایان شود. بعد به کل شکل سر – کل محیط خارجی نگاه کنید تا آن را به صورت یه شکل ببینید ‌.

مرحله سوم

سپس فقط به کاغذ سفید طراحی نگاه کنید و شکل کلی سر را برای خود تجسم کنید .اگر خواستید می توانید به صورت کمرنگ آن را طراحی کنید .

مرحله چهارم از مراحل طراحی چهره سه رخ

حال به مدل خود نگاه کنید که محور میانی از دو نقطه می گذرد : نقطه ای در مرکز پل بینی و نقطه ای در وسط لب بالایی .

این خط را به گونه ای تصور کنید که از داخل فرم بینی عبور می کند .حال مداد را عمودی و به سمت مدل با دست کشیده گرفته و زاویه و شیب محور میانی چهرهٔ مدل خودتان را بررسی کنید .شیب برای هر مدل فرق دارد .

بار دیگر بیایید و کل سر را روی کاغذتان تجسم کرده و خط مرکزی با زاویه صحیح طراحی کنید.بعد خط چشم ها را خیلی کمرنگ عمود بر محور میانی رسم کنید. این کار به شما کمک می‌کند که اعضا صورت را کج نکشید و سپس اندازه را روی کاغذتان بیارید به طوری که مطمئن باشید خط چشم در نیمهٔ کل فرم سر قرار گرفته است.

مرحله پنجم

به آرامی طراحی را انجام دهید و به لبه ها دقت کرده و روابط اندازه ها، زوایا و غیره را در نظر داشته باشید.

مرحله ششم از مراحل طراحی چهره سه رخ

به شکل واضح نگاه کنید . لبه ی خارجی شکل را طراحی کنید و همانطور که در شکل مشاهده می کنید این کار خطوط محیطی بینی را به شما می دهد .

باید شکل سه ربع چشم را بکشید .برای طراحی چشم ، خود چشم را طراحی نکنید بلکه شکل های اطراف آن را بکشید .

ابتدا شکل بالای چشم را طراحی کنید ، سپس شکل مجاورش را ، بعد از آن سفیدی چشم را ترسیم کنید و بعد در مرحله ی آخر شکل زیر چشم را بکشید. تمام سعی خود را بکنید به آنچه که طراحی می کنید فکر نکنید.

هر شکلی را دقیق طراحی کرده و برای کشیدن هر شکلی به شکل مجاور آن دقت کنید و بپردازید.

مرحله هفتم

سپس جای دقیق چشم را در قسمتی از صورت که نزدیک به شماست مشخص نمایید .در مدلی که دارید گوشهٔ داخلی چشم را که روی خط چشم قرار دارد نگاه کنید .

حتما به این نکته توجه کنید که چشم از خطوط محیطی بینی چقدر فاصله دارد .این فاصله تقریباً برابر با طول یک چشم است.

بیشترین اشتباه شاگردان تازه کار در طراحی سه رخ نزدیک کشیدن چشم به بینی می باشد. این کار باعث خراب شدن طراحی می شود سعی کنید از طریق اندازه گیری پهنای فضا را سنجیده و طرح را همانطور که می بینید طراحی نمایید.

مرحله هشتم از مراحل طراحی چهره سه رخ

حال به سراغ بینی بروید در چهره مدل. می بینید کنار پره های بینی با گوشه داخلی چشم چه ارتباطی دارد. پس یک خط مستقیم موازی با محور میانی صورت از گوشه داخلی چشم مدل به سمت پایین را رسم کرده این نوع مشاهده را تغییر ندهید.

به خاطر داشته باشید که بینی بزرگ تر از آن چیزی است که تصورش را می کنید.بعد از آن شکل سوراخ ها و پره های بینی را با مشاهده شکل های اطراف بینی رسم نمایید.

مرحله نهم

طول دهان را با طول بینی سنجیده و ببینید خط بین لب ها چقدر پایین تر از بینی قرار گرفته است. سپس در همانجا یک علامت بگذارید.

در شکل ببینید گوشه دهان با چشم چه رابطه ای دارد سپس خط بین دو لب را دوباره نگاه کنید شکل دقیق منحنی را همانطور که مشاهده می کنید رسم کنید.

درست بودن این خط در رسیدن و دستیابی به حالت درست چهره اهمیت زیادی دارد در مورد آن با خودتان حرف نزنید.

مثلا نگویید ” این مدل چهره ای ملیح یا مهربان دارد”. مشاهدات بصری همه  جلوی دید شما هستند و احتیاجی به گفتن آن ندارید.

 با دیدی واضح و طراحی از آنچه که دقیقاً شما می بینید حالت چهره‌تان همانطور خواهد شد که حس کرده اید .

در واقع با نیمکره راست حساسیت به خرج می دهید ولی نه با کلمات.در ادامه کار ابتدا خط میان دو لب را در سمتی از صورت که به شما نزدیک می باشد طراحی کنید .

لبه های بالا و پایین لب ها را در این‌ قسمت کامل کنید و یادتان باشد چون این ها خطوط محیطی هستند کمرنگ بکشید .هنگامی که قسمت دیگر دهان را طراحی می کنید  از روش فضای منفی که برای چشم سمت دیگر به کار بردید استفاده کنید.

شکل هایی که در فضاهای اطراف دهان می بینید طراحی کنید ‌. دوباره منحنی دقیق خط بین دو لب را در این قسمت از دهان ملاحظه می کنید .

مرحله دهم از مراحل طراحی چهره سه رخ

جای گوش را از روش اندازه گیری دقیق یا اندازه گیری واقعی روی چهرهٔ مدل می توانید پیدا کنید .

دقت کنید که گوش را به اندازهٔ کافی عقب تر طراحی کنید. فاصله از چشم تا چانه با فاصلهٔ از گوشهٔ چشم تا پشت گوش یکسان است ‌.

حتی اگر خواستید این رابطه را می توانید از طریق اندازه گیری روی مدل مشاهده کنید .

بعد نگاه کنید قسمت بالا و پایین گوش کجا قرار دارد. سپس گوش را با استفاده از فضای منفی آن طراحی نمایید .

مرحله یازدهم از مراحل طراحی سه رخ

برای طراحی رستنگاه مو خط مو از همان شیوه ای که برای نیم رخ به کار بردید رسم کنید :

پیشانی را به عنوان فضای منفی در نظر بگیرید که قسمت بالای آن خط مو را تشکیل می دهد .

سپس موها را نگاه کنید و لااقل قسمتی از موها را طراحی کنید ، جهت های اصلی حرکت آن را – هم چنین قسمتی از جهات دقیق بافت و سطوح تیره ای که جدا کننده موها هستند را نیز نشان دهید .

مرحله دوازدهم

گردن و یقه . دقت کنید که خطوط محیطی گردن به خطوط محیطی چانه که قبلا آن را رسم کرده اید ، وصل شده است. سپس دقت کنید زاویه ی دقیق گردن نسبت به خط عمود چیست ؟

خطوط محیطی آن‌را سپس طراحی کنید .برای طراحی یقه به اشکال مجاور آن دقت کنید: نواحی اطراف یقه یا زیر یقه .

مرحله سیزدهم

می‌توانید از اندکی سایه روشن در این طراحی هم استفاده کنید . یعنی دنبال شکل سایه ها باشید .

امکان دارد در زیر لب پایین یا زیر چانه یا زیر بینی و هم چنین در کنار بینی یا در زیر پلک پایین شکلی سایه دار را مشاهده کنید .

با مداد می‌توانید سایه ها را به طور مختصر نشان دهید و اگر بخواهید با انگشت آن را صاف و ملایم بکنید .تلاش کنید سایه ها را با در نظر گرفتن جای دقیقشان ، روی کاغذ رسم کنید . آن ها همان ساختار استخوانی و نور خاصی که رو فرم افتاده  است، می‌باشد .

حال با توجه به دستور العمل های گفته شده می توانید کار را شروع کنید .

مدل خود را بنشانید و کاغذتان را به جایی بچسبانید.  فرم را با کادر نگاه کنید و روی کاغذ تجسم کنید. فقط به  فضای منفی نگاه کنید تا نیمکره راست مغز شما فعال شود .

وقتی کار تمام شد از آن فاصله بگیرید و با روش متفاوت که هنگام کار نگاه می کنید به مدل نگاه کنید . دوباره به دید انتقادی طرحتان را نگاه کنید  شاید متوجه اشتباهی بشوید .به تفاوت های ریز بین طراحی و مدل دقت کنید ‌. این روش نقاشان است .

نقاشان با دور شدن از حالت نیمکره راست و نزدیک شدن به نیمکره چپ ارزیابی را شروع می کنند ، طراحی را با معیارهای نیمکره چپ مورد انتقاد قرار می دهند ، و متوجه می شوند کجاها را باید اصلاح کنند . سپس با برداشتن قلم مو یا مداد و شروع کردن دربارهٔ کار به نیم کره راست بر می‌گردند .

این خاموش و روشن کردن نیم کره ها تا اتمام کار – تا موقعی که نقاش احساس کند نباید کاری روی طرحش انجام بدهد – ادامه پیدا می کند .

امکان دارد جلسه ی دیگر هم تمایل به کار روی طراحی تان داشته باشید . سعی کنید مدل دوباره مقابلتان قرار دهید .

اگر بدون داشتن مدل دوباره کار طراحی را شروع کنید در مشاهده روی شما بسته می شود و طرحتان خراب می شود. پس ضروری است برای طراحی های اولیه مدل را مقابل خود داشته باشید‌.

در این مقاله در مورد طراحی چهره از سه رخ صحبت کردیم. البته نکات زیاد دیگری هستند که در مقالات دیگر ما مثل مقاله توصیه های عملی و کاربردی طراحی چهره آمده اند و دانستن آنها نیز مهم است. اگر دوست داشته باشید می توانید آنها را نیز مطالعه کنید.اکنون امیدواریم خود شما یا نوجوانتان یاد گرفته باشید چگونه این کار را انجام دهید.  ازینکه در خواندن این مقاله همراه ما بودید از شما سپاسگزاریم.