میل به نقاشی از دوران کودکی در انسان جلوه پیدا می کند. شاید بتوان گفت که نقاشی با ما به دنیا می آید. همه ما تا قبل از رفتن به مدرسه بدون شک دیوار اتاق و خانه مان را خط خطی کرده ایم. در این مقاله در مورد آموزش نقاشی کودکان توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

آموزش نقاشی کودکان: نقاشی ابتدایی

با کمی تامل به کودکان اطراف خود نگاه کنید که علاقه شدیدی به خط خطی کردن دیوار های خانه دارند و معمولا والدین از این امر شاکی هستند در حالی که اگر والدین دقت کنند این یک امر غریزه ‌ایست که کودک با این امر در حال مکاشفه دنیای پیرامون خود است و نباید این امر را دست کم بگیرند.

در زمینه آموزش نقاشی کودکان باید بدانید که یک ابزار نرم ساده مثل مداد نرم یا مواد شمعی و یک ورق کاغذ ساده می تواند ساعت ها کودک شما را سرگرم کند و این امر باعث شود که نیروی اندیشه و تخیل او به کار بیفتد. اگرچه پس از سن دو سالگی کودک با گرفتن ابزار تنها به خلق خط خطی های مبهم بر صفحه کاغذ یا دیوار نقش می زند که شاید برای ما بیگانه باشد. ولی این تصاویر بیگانه اولین و خالص ترین واکنش ذهنی و حسی کودک در برابر دنیای پیرامون خود است.

جالب است بدانید که کودکان دنیای اطراف را آنگونه که خود احساس می کنند به ما نشان می دهند نه آنچنان که ما آن هارا احساس می‌کنیم و بنا به سنت و عرف و عادت شناخته ایم. مساله مهم این است که ادراک در هنر که بسیار مهم است از همین دوران کودکی شکل می گیرد. باید این دوران را کاملا شناخت و آنرا رشد داد و به تکامل رساند.

خیلی از والدین و بزرگتر ها خط خطی های کودکان را جدی نمی گیرند و حتی بعضی برای جلوگیری از بی نظمی در خانه مانع فعالیت کودک و بازی با قلم و رنگ می شوند. غافل از اینکه این کار غریزی کودک اولین قدم او برای شناخت دنیای اطراف خود است و یک راه ارتباطی با دیگران می باشد. کودک آن چراکه حس می کند و نمی تواند با دیگران سخن بگوید و با زبان احساسات خود را منتقل کند با وسیله دیگری که خط و رنگ است سعی می کند این رابطه را برقرار نماید.

اگر شما بدون آگاهی جلوی این کار کودک را بگیرید در واقع به او اجازه نداده اید که احساس ذهنی خود را و ارتباط خود را با دنیای پیرامون برقرار کند. البته مشکلی که در آموزش نقاشی کودکان وجود دارد آموزش ندیدن والدین و اطرافیان کودک است چرا که خواندن این الفبای تصویری کار ساده ای نیست و برای بسیاری مشکل است. لیکن نباید طراحی کودکان را سرسری گرفت. باید به آنها آزادی داد تا هرچه را که میل دارند طراحی کنند حتی اگر نتیجه عمل چیزی جز خطوط درهم و مبهم نباشد چرا چون این مرحله نقطه اصلی خلق و آفرینندگی کودک است.

راه کاری برای والدین برای آموزش نقاشی کودکان

یک پیشنهاد ساده برای والدینی که دوست دارند کودکان خلاق تربیت کنند اما تمیزی فضای خانه برایشان مهم است، در محل مناسب یک مقوای بزرگ را طوری نصب کنید که کودک با توجه به اندازه قد خود بتواند بر روی آن نقاشی کند. ابزار ساده مثل مداد شمعی یا رنگ های انگشتی کنار این مقوا قرار دهید و به او آموزش دهید که هر زمان دوست داشت می تواند روی این سطح بزرگ نقاشی بکشد.

تذکر مهم این که کودکانی که ابزار خود را به دهان می گذارند سعی شود از رنگ های انگشتی که زیرساخت آن ها مواد طبیعی است استفاده کرده تا به کودک آسیبی نرسد حتی والدین خلاق می توانند رنگهای خوراکی را در اختیار کودک قرار دهند تا به راحتی بتواند احساسات خود را پیاده نماید.

تا زمانی که ذهن کودک با شناخت قراردادهای اطراف آلوده نشده باشد به راحتی می تواند درک صادقانه و درست خود را که از دنیای جهانی خود سرچشمه می گیرد بدون واسطه تجسم کرده و بیان نماید. درک این مساله برای افرادی که با تعلیمات هنری غلط و اشتباه تربیت شده اند بسیار دشوار است.

آموزش نقاشی کودکان: خط خطی کردن ومراحل پیشرفت آن

اولین خطوط نقاشی شده توسط کودکان بیان احساسات و اتفاقی خلق میشود و اولین کاوش‌های او لامسه‌ای است وکم کم این خط خطی‌های که برای اطرافیان نا‌آشنا است وبه شکل خطوط عمودی و افقی و گاهی دوار در بخش‌های از صفحه کشیده می شود به سمت فرمهای شکل ساز حرکت می‌کند .این خط خطی ها از حالت نامنظم به خطوط کنترل شده تبدیل می شود و معمولا این کنترل به موازات رشد هماهنگی عضلانی پیش می رود .

01

به کارگیری دست چپ و راست یا هردو دست برای مالیدن رنگ در کودکان امری غیر عادی نیست . با رشد ماهیچه ها وعضلات حساسیت لامسه رنگ می بازند و خطوط نامنظم به شکل ها بدل می شود . اولین شکل هایی که کودک به تصویر می کشد معمولا اشیایی را نشان می دهد که در دنیای محدود کودک وجود دارد واین اشکال درراستای افزایش دانش کودک می باشد .

شکل‌ها معمولا شناخت و وابستگی وآرزوهای کودک را تشکیل می دهند .اولین شکل‌ها، شبیه به آدمکی هستند که معمولا مادر و یا خود کودک وافرادی که وابستگی زیادی با کودک دارند نشان می‌دهد. بعد فرم‌های دیگر مثل خورشید و وسایل نقلیه و…تشکیل می دهد.

کاربرد خط معمولا غالب است ولی آمدن مربی آگاه کنار کودک و معرفی مواد و وسایل جدید برای کشیدن و شکل دادن می‌تواند برای کودکان مهیج باشد و اولین تجربه کشف لمسی جنسیت آن می پردازد.

اولین مسئله مهم در رشد وآموزش نقاشی کودکان والدین و مربیان آموزش دیده و با مهارت هستند. متاسفانه براساس آموزش‌های سنتی؛ به اشتباه اکثر افراد فکر می‌کنند که کودکان مانند بزرگسالان باید نقاشی کنند. در صورتی که باید آگاه باشند که همان طور که رشد عاطفی و جسمی کودک با بزرگسال متفاوت هست و چون نقاشی غریزی است بنابراین آموزش نقاشی کودکان  با بزرگسالان متفاوت است. برای انتخاب یک مربی خوب می توانید این مقاله را مطالعه نمایید.

در ادامه تلاش ما براین هست که به عزیزانی که دوست دارند وارد حوزه آموزش نقاشی کودکان شوند تقاضا داریم که از روشهای سنتی پرهیز و سعی شود از شیوه‌ای پرورش ذهن وخلاقیتی که از اهداف نقاشی کودکان هست استفاده کنند.

بهترین ابزار برای نقاشی کودکان ۴ سال

در آموزش نقاشی کودکان، بسیاری از خانواده‌ها ومربیان به علت انتخاب اشتباه ابزار وعدم شناخت ابزار و وسایل ویژه کودکان باعث عدم گرایش وخسته شدن کودکان در کار نقاشی می‌شوند.

مداد شمعی یا پاستل روغنی به علت:

  • بزرگ بودن و پوشش سریع زمینه
  • رنگهای شفاف و درخشان

از جمله بهترین ابزار برای شروع نقاشی کودکان است،زیرا حوصله کم کودک و فعال بودن آن وسیله ای را طلب می کند که به سرعت یک اثر رابا کیفیت بالا خلق نماید بنابراین مداد شمعی بهترین گزینه است. مداد شمعی یا پاستل روغنی خوب باید نرم وقابل انعطاف بوده در ضمن شفافیت داشته باشد .

02

مداد شمعی‌های موجود در بازار به دوشکل ارائه می‌شوند. یک به صورت مدادی که مغز آن داخل پوشش پلاستیکی است و باچرخاندن سر مداد مغز آن بیرون وآماده کار می شود. داشتن پوشش ضعیف و کم رنگ بودن این محصول باعث می‌شود تا از لیست خریدهای پیشنهادی ما به شما خارج شود، اما لازم به ذکر است برای استفاده کودکان بسیار مناسب می‌باشد.

نوع دوم مداد شمعی که در بسته های ۱۲و۲۴ و۳۴ و۴۸ رنگ است که با بر چسب کاغذی دور تادور تک تک مداد شمعی در بسته بندی های متنوع قابل ارائه برای نقاشی کودکان است.

برندهای موجود پارس و پژواک و وچیکی وچیکی که از نظر قیمت مقرون به صرفه و بهترین آن پنتل است که فوق‌العاده عالی وکیفیت رنگ وشفافیت آن عالی است.

که والدین محترم براساس هزینه ای که میخواهند برای کودک خود انجام دهند می‌توانند آن را انتخاب کنند.

در ضمن مداد شمعی به علت نرم بودن در هنگام نقاشی امکان تکه شدن آن زیاد است ولی والدین و مربیان  باید دقت و توجه داشته باشند  که تکه های کوچک هم قابل استفاده است وکودک میتواند با آن نقاشی کنند.

بحث‌ آموزش نقاشی کودکان بحث بسیار مهمی است. والدین باید حتی به خط خطی های کودکان نیز توجه کنند. در این مقاله در مورد این موضوع و همچنین بهترین لوازم نقاشی کودکان ۴ سال صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد بدست بیاورید و درصورت امکان با دیگران به اشتراک بگذارید.