این مقاله در مورد آموزش نقاشی چهره است. قبل از آن که بخواهیم چهره ای را با یکی از تکنیک های رنگ پیاده کنیم .باید طراحی چهره و روش های سایه زدن و اجزای چهره را آموزش ببینیم.در این مقاله آموزشی سعی شده که به موارد زیرساختی و پایه ای نقاشی چهره پرداخته شود تا شما مخاطب عزیز برای کار روی نقاشی چهره آماده شوید.قبل از هر چیز لازم است که با نوع استخوان بندی چهره که همان جمجمه می باشد آشنا شده و خصوصیات مهم آن را فراگیریم.

جمجمه در آموزش نقاشی چهره

برای  شروع یک‌ پروژه باید  کار از ابتدا شروع شود و این نکته در مورد طراحی نیز صدق می کند. تعداد زیادی چهره های مختلف در دنیا می بینیم، ولی همه ی آن ها دارای ساختار مشترک هستند.

آموزش طراحی سر

در بحث آموزش طراحی چهره، اگر بخواهید طراحی سر را انجام دهید، یکی از قطعات مهم کارگاه شما یک جمجمه ی مدل می باشد. مدل جمجمه را اغلب در فروشگاه های لوازم علوم آزمایشگاهی می توانید پیدا کنید. با تمرین زیاد می توانید کم کم یک جمجمه را به طور ذهنی و بدون نیاز به ‌مدل طراحی اش را انجام بدهید.مانند تصویری که‌ می بینید از زوایای مختلف جمجمه ، اسکیس های مختلفی طراحی نمایید.

همانطور که‌ می بینید فضای شقیقه در محوطه ی استخوان ابروها به عقب‌ متمایل می باشد. در نمای از روبرو، فرم کلی سر که مانند تخم است را ملاحظه کنید .هم چنین در این طراحی، ساختار استخوان های گونه و ابرو که از چشم محافظت می کند را می توانید ببینید.

در این وضعیت،حالت انحنا که بر تمامی بخش های فک و دهان حاکم می باشد را می توان دید.فضای بین بینی و چانه پل بینی ترکیبی از استخوان می باشد.

01

قسمت پایینی بینی واضح نیست چون ترکیبی از غضروف دارد. شامل دندان‌هایی است که در کنار همدیگر حجمی شبیه به یک استوانه ی کوتاه و پهن را تشکیل داده است‌.در میان دو چشم، بخشی از استخوان بینی که ” پل  بینی ” گفته می شود ، قرار دارد.بخش نرم تر بینی (نوک بینی) در این تصویر طراحی نشده ، چون جنس آن از غضروف بوده است و جزو استخوان جمجمه در نظر گرفته نمی شود‌ .

سطوح اصلی در  سر و صورت

در بحث نقاشی چهره آمده است که ساختار ترکیب سر انسان با حذف کردن جزئیات و تبدیل کردن فرم ها، باعث می شود سطوح اصلی و کلی که دارید ساده بشود.تمرین های خود را مانند تصویری که‌ می بینید انجام دهید .اگر امکان داشتید و توانستید مدل هایی پلاستیکی مانند این چهره ها بگیرید، پیشرفتتان بهتر خواهد بود.

03

هنگامی که به طور کامل با زوایا و حالت های سر آشنایی پیدا کردید،  می‌توانید کار با مدل زنده را شروع کنید. برای طراحی سوژه ای که دارید چه مدل زنده  و چه مدل های پلاستیکی باشد، دقت داشته باشید که خیلی مهم می باشد که از یک منبع نور اصلی برای تشدید فرم سطوح استفاده کنید.

در این تصویر ها منبع نور در بالا و قسمت چپ سر قرار دارد. این روشنایی با به وجود آوردن فضاهای تاریک و سایه‌ ی زیر ابرو، بینی، لب فوقانی و چانه ، حجم چهره را بیشتر نشان می دهد و یکی از مهم ترین روش های نور پردازی برای تشدید برجستگی های چهره می باشد‌.

نوع انعکاس و نشست نور روی سطوح چهره و سره خصوصیات فرم را نشان می دهد. در این قسمت، فک تیره می باشد چون کمی به عقب‌ رفته و نور به آن تابیده نمی شود.از طرفی دیگر گوش به خاطر برجستگی،  به نسبت فک روشن تر بوده است و مقدار نور بیشتری را می تواند جذب کند و منعکس کند.

در هنگام نقاشی چهره،سعی داشته باشید که طراحی سر را با سطوح ساده و در وضعیت های گوناگون انجام دهید. به خاطر بسپارید که جزئیات حذف شود. در این حالت نیازی به تعیین کردن چشمها، ابروها،  منفذهای بینی و ….. نمی باشد.

04

وقتی نور از سمت بالا بر حجم سر تابیده شود، قسمت بالا و پشت سر ، همگی به صورت توپ مشاهده می شود. با توجه به اینکه منبع نور در بالا قرار دارد، قسمت فوقانی سر ، روشن ترین قسمت می باشد  و هر چه قدر که به طرف پشت سر پیش‌ می رود تاریکی کم کم زیاد می شود و در این حالت، حجم کُروی سر بهتر نشان داده می شود.

سر،حالات و اجزاءِ چهره

حال با توجه به سطوح ساده شده ی سر به مطالعه ی چهره و خطوط آن می‌پردازیم و چشمان خود را نیمه بسته کنید و به این  طراحی ها نگاه نمایید.

بررسی کردن مدل با چشمان نیمه بسته به شما کمک می کند که ظرافتها را از یاد ببرید و فقط فرم های وسیع و سطوح کلّی را نگاه کنید .برای طراحی چهره ، هر دفعه کار را با سطوح کلّی و بزرگ شروع نمایید و بعد  فرم های کوچیک تر و اجزاء چهره را بررسی کنید . یادتان باشد که این سطوح با توجه به تغییرات نور و سایه پدید می آیند .

تضاد سطوح بزرگ تیره -روشن در این تصویر کمتر می باشد و ملایمت بیشتری در سایه ها دیده می شود و تاریکی روی گونه ها همچنان می‌توان دید . چشمها در عقب و در سایه ی زیر ابروها قرار دارند و به روشنایی فضای پیشانی و گونه ها نمی باشند‌. تنها روشنایی قابل ملاحظه، نورهای شدید و تند روی بخشی از اجزای چهره می باشند.

دراین حالت منحنی های عمده ی چهره نمایان شده است. فضاهای خیلی روشن در بخش جلوی سمت راست مدل ، موهای شقیقه و قسمتی از دهان و لب ها می باشد که در فضای پایین تر از بینی، دارای روشنایی واضحی است. فرم ها از روشنایی به تیرگی و سایه حرکت می کنند.

این حالت کمک می‌کند که وضعیت قسمت های تیره ی چهره را که بر اثر سایه تشکیل شده است بررسی کرده و ببینیم. قسمت هایی از سطوح با انعکاس نور ، وضوح خاصی پیدا می کنند. به عنوان مثال، گوش به طور کامل در تاریکی قرار می‌گیرد، اما به خاطر زاویه ای که با سر دارد بخشی از نورهای انعکاسی را بر روی آن می توان دید.

 در این حالت به نظر می آید که گوش روشن تر از دیگر سطوح همجوار می باشد ، و با این وجود ، در قسمت سایه قرار داشته و تیره تر از قسمت هایی است که در نور و روشنایی قرار گرفته اند.تغییرات کمی را در سطح گونه ها می توانیم ببینیم . در این حالت ابروها، بینی و چانه ، مانند سایبان، سطوح تاریک را در قسمت زیرین به وجود آورده است.

تناسبات چهره در بزرگسالان

در چهره ی جوان ها با وجود ظاهر متفاوت ، شباهتهایی هم دیده می شود . دو چشم ، دوگوش ، یک بینی ، یک دهان . این شباهت ها به شما کمک می کند که تناسبات پایه که در ادامه گفته شده است را به عنوان اصلی عمومی برای طراحی از چهره در نظر بگیرید و استفاده کنید .

  1. قسمت A : از بالای سر تا چانه ، شامل طول کلی سر می شود و در صورتی‌ که آن را به دوقسمت تقسیم کنیم، قسمتی را که معمولا چشمها قرار دارند به دست می توانیم بیاوریم .
  2. قسمت B : فاصله ی بین دو چشم به اندازه ی یک چشم است.
  3. قسمت C : نوک بینی در قسمت حد وسط بین ابروها تا چانه قرار دارد ‌.
  4. قسمت D : فاصله ی بین ابرو تا نوک بینی ، اندازه و طول گوش ها را به ما نشان‌ می دهد .
  5. قسمت E : در صورتی که نوک بینی تا انتهای چانه را به ۳ قسمت کنیم، خط وسط لبها در نقطه ی ۳\۲ ( دو تقسیم بر سه ) بالاتر از چانه رسم می گردد.
  6. قسمت F: در دید جانبی یا نیمرخ، گوش در پشت محور عمودی مرکزی قرار دارد.

طراحی سر در حالت مایل (کج یا خمیده)

یکی از روش های کمک به تشخیص خمیدگی سر آن است که این طور تصور نمایید که سر، داخل سطلی شفاف قرار دارد. فرم استوانه ی شکل سطل بسیار مشابه به فرم سر نمی باشد.  اگر کسی سطل را از روی سر بردارد و سر را به سمت عقب خم نماید، داخل سطل را می توانید ببینید. در این حالت دهانه ی مدور سطل را خواهید دید.  همین خط بیضی شکل باعث می شود خطوط کمکی حالت چشم ها، بینی و دهان را تعیین نماید.

همانطور که گفته شد در بحث آموزش نقاشی چهره باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید. مواردی چون زاویه های مختلف سر، نوع استخوان بندی سر ، زاویه تابش نور و غیره.  شما را دعوت می کنیم تا در صورت علاقه مندی از مقاله کلیات آموزش در طراحی چهره نیز دیدن کنید.  امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید.