اکنون که می خواهید نقاشی کنید یا می خواهید آموزش نقاشی بدهید بهتر است یک فضای مناسب برای نقاشی کردن داشته باشید. چه چیزی بهتر ازینکه یک اتاق نقاشی داشته باشید که وسایل بخوبی در آن چیده شده اند. بدون شک داشتن چنین اتاقی راحتی و آسایش خوبی برای نقاش به ارمغان می آورد. با ما همراه باشید تا در این مورد بیشتر بدانید.

حس و حال نقاشی

انسلم فوئرباخ توانسته ثابت کند که استفاده از قلم موی خوب نیمی از کار برای خلق یک تابلوی خوب می تواند باشد. می دانیم که دیدن یک بسته کاغذ و مقدار زیادی قلم تراشیده روی گوته بسیار اثر می‌گذاشته است و باعث شور و شوق او در نوشتن بشود.

حتی ناواردترین تازه کار به محض دیدن  بلوک سفید آبرنگ، جعبه ای در باز پر از رنگ های درخشان ، آب و قلم های خیلی عالی آماده در روبروی خود به وجد می آید و تمایل پیدا می کند که کار کند .اگر بیایم این تازه کار را رها کنیم حتما دست به کار نقاشی می شود .

اگر همین مبتدی را به یک اتاق نقاشی ببریم که لوله هایش رنگ نیمه تمام دارد و بهم ریخته است؛ قطعا دست از جیب بیرون نمی آورد و هرگز به قلمو دست‌ نمی زند. اگر بی ذوق نباشد ممکن است تنها کاری که بکند این باشد که بی تفاوت باشد .

تاثیر چیدمان ابزار در اتاق نقاشی بر حس و حال نقاشی

حال خوب است به حرفی که فرزند یکی از نقاشان چینی در ۹۰۰ سال قبل گفته است دقت کنیم : “روزهایی که پدرم می خواست نقاشی کند در روبری یک پنجره ی روشنی می نشست. ‌میزش خیلی مرتب بود. قلم مویی ظریف و بهترین مرکب هم را بر می داشت، سپس دستانش را می شست و قرص مرکب را تمیز کرده ؛ شبیه به آن که مهمانی گرامی قرار است وارد اتاقش شود .فکر خود را سپس متمرکز می کرد و بعد از آن کار خود را شروع می کرد….”

همین روحیه در اتاق نقاشی فردریک کرستینگ دیده می شود . قیاس کردن این طور اتاقی با آنچه که در فیلم ها دیده می شود قطعا سبب می شود که این سوال پیش آید که کدام یکی نزدیک تر به واقعیت می باشد.

شاید نوع اتاق کار نقاشی بستگی به سلیقه فرد داشته باشد. ولی قطعه یک اتاق ساده ،آرام و منظم تمرکز بهتری را برای نقاش به وجود می آورد تا اینکه در یک اتاق مجلل و شیک و یا به هم ریخته بخواهد کار کند.

در اتاق نقاشی که نامنظم باشد اثر خلاقانه‌ای هم خلق نمی توان کرد‌ . اتاق نقاشی که فرد زمان زیادی در آن کار می‌کند ابتدا اثری نامرئی روی فرد و با گذشت زمان  روی کار او می‌گذارد.

موارد مهم در چیدمان اتاق نقاشی

نور و پنجره در اتاق نقاشی

اولین موردی که در یک اتاق نقاشی باید به آن دقت کنید نور است.  این نور بهتر است جهتش از سمت شمال باشد . چون باعث ‌می شود که دیگر نور مستقیم خورشید که کار نقاشی را غیر ممکن می کند داخل اتاق نتابد .

از طرفی دیگر هوای این گونه اتاق نقاشی ها سرد است و تحمل برای بخش بسیاری از افراد مشکل هست. اگر پنجره ی اتاق در دوجهت دیگر، غیر از شمال و جنوب در نظر گرفته شود، مقداری از نور خورشید به داخل تابیده می شود .

اگر برای مانع شدن از نور خورشید از پرده استفاده شود نور همدست و همگن نخواهید داشت .پس در نتیجه برای یک اتاق نقاشی بهتر است پنجره های آن را رو به شمال در نظر گرفت. البته بودن پنجره ای رو به جنوب که به اندازه ی کافی با میز کار فاصله داشته باشد محیط ‌بسیار عالی را بوجود می آورد.

01

پنجره ای که شما کنار آن به کارتان مشغول هستید لازم نیست خیلی بزرگ باشد. پنجره باید پرده سفید و ساده داشته باشد که شب ها بتوان آن را کشید، همه ی دیوار های اتاق نیز باید سفید انتخاب شود.این دیوار سفید سبب می شود شرایط لازم برای تابلو شما پدید آید.

مناسب ترین نور ، نوری است که از سمت چپ و ترجیحا از بالا و پشت بتابد تا سایه دست راست هنگامی که کار می‌کنید بر روی سطح تابلو مزاحم کارتان نشود. در صورتی که مدل ایجاب کند امکان دارد نور از سمت راست نیاز به تاباندن داشته باشد. در این حالت نور فرعی سقف بسیار مناسب است. نقاشی در نور مصنوعی کاری مخاطره آمیز می باشد ، چون هیچ نوع نور مصنوعی نیست که همانند نور طبیعی باشد.

بخش زیادی از اثرات رامبراند سبب می‌شود که تصور کنید در زیر نور شمع خلق شده اند، البته قطعا موارد زیر رنگ و مرحله های بینابینی این کار را انجام می داده است.ولی قطعا لایه ی آخر را روز انجام می داده است و برای نشان دادن شب از ذهن خود استفاده می‌کرده است.

اگر نور مصنوعی مورد استفاده شما هست دقت کنید که سرد و تند و یا خیلی گرم و ملایم نباشد و همینطور بهتر است بیش از یک منبع نور را استفاده کنید‌.

اندازه ها در اتاق نقاشی

اندازه ی اتاق نقاشی بستگی به اندازه ی تابلو می تواند داشته باشد. البته عده ای از نقاشان علاقه دارند اتاق کوچک را انتخاب کنند و برخی دیگر اتاق بزرگ را ترجیح می دهند. نکته ی مهم این است که یک نقاش باید آنقدر از تابلو فاصله بگیرد که تمام آن را در یک نگاه به وسعت ۳۰ درجه بتواند ببیند. به بیانی ساده تر باید فاصله شما با تابلو دو برابر طول تابلو باشد.

به عنوان مثال تابلویی در ابعاد2 * 1/5 متر را باید از فاصله ۴ متری نگاه کنید. تمامی تابلو ها به جز تابلو های آبرنگ، باید حالت عمود یا نزدیک به عمود برای کار قرار بگیرد .سه پایه برای این کار استفاده می شود.متاسفانه در بازار مدل سه پایه های قدیمی از نوع سه پایه های ورمیر که پایه های لرزان دارند و نوع قابل حمل که پیچیده است دیده می شوند

با توجه به نبودن سه پایه ی مناسب به سادگی می توانید خودتان سه پایه ی قابل حمل با وزنه ی متعادل درست کنید .این سه پایه های مجهز به وزنه ی متعادل به شما این امکان را می‌دهد کارتان را راحت تر انجام دهید. به وسیله ی این سه پایه می توانید تابلوی خود را در ارتفاع مورد نظرتان و با هر اندازه جابه جایی ، حتی کمتر از یک سانتیمتر،  بگذارید و هم چنین شما مکان سه پایه را می توانید متناسب با نور تغییر دهید.

هم چنین می توانید از میزهای چرخ دار معمولی با توجه به اینکه میز چرخ دار خاصی برای نقاشی وجود ندارد استفاده کنید.البته به زحمتش می ارزد که یک میز با اندازه ی خوب برای کارگاه  نقاشی خود استفاده و تهیه نمایید.

سایر وسایل در کارگاه نقاشی

اکثر کارگاه ها نیاز به میز دارند. میزی با ارتفاع معمول ۷۶ سانتیمتر برای نقاشی راحت نمی باشد. میز با یک ارتفاعی به اندازه ی ۵۸/۵ یا ۶۸/۵ سانتیمتر،  متناسب با قد نقاش، بسیار مناسب تر می باشند‌. این ارتفاع کمک می کند هم در زمان کار با آبرنگ که باید افقی باشد و هم زمان تهیه ی اسکیس تمام سطح کار دیده شود. میزی را برای کارتان تهیه کنید که قابل تنظیم و راحت باشد . ترجیحا بهتر است اگر پشت‌میز کار می کنید نور از مقابل بتابد.

در هنگام شروع کار نیاز به یک قفسه جهت نگهداری ‌طرح هایتان دارید که اگر خیلی بزرگ باشد به شما اجازه می دهد که کاغذهای بزرگتان را هم درون آن بگذارید. کمدهای فلزی مناسب تر هستند. هم چنین می توانید کاغذ ها را داخل یک مخصوص بگذارید،که بعضی اوقات روی زمین می افتد و سبب می شود گرد و خاک روی آن بشیند و کاغذهای حساس به هم سابیده بشوند.

از طرف دیگر اگر تابلوهایی دارید که مرتب مورد بازدید قرار گرفته می شوند بهتر است آن ها رول رحل قرار گیرد تا عین کتاب ورق زده شود .کیف حتما نیاز است  دارای لوله هایی ضخیم و محکم باشد.

به طور‌کلی روش نگهداری نقاشی ها، قلم‌ موها، کرایون ها ، شیشه های فیکساتیو ، بست، مواد تمیز کننده و همینطور چیزهای دیگر به سلیقه ، استطاعت و وسعت کارگاه نقاشی مربوط می باشد.

اگر کارهای زیادی در اندازه های بزرگ و همینطور کاغذ های لوله شده بزرگ زیادی در گوشه و کنار اتاق نقاشی دارید بهتر است که از لحاظ اقتصادی و راحت تر بودن آن ها را به صورت افقی  بخوابانید تا باعث کثیف شدن و مچاله شدن لبه های آن نشود .به جای کمدهای چوبی و آهنی‌گران نیز می توانید پرده ای‌جلوی ابتدایی ترین قفسه‌ کتاب بکشید‌ که پهنای آن کمتر از ۱۶۰ سانتیمتر است (پهنای بزرگترین کاغذ از ۱۵۲ سانت بیشتر نمی باشد .)

این را هم باید در نظر داشت که هر اتاق نقاشی حتما نیاز به دستشویی و شیر آب دارد و جنس دستشویی ضد اسید و فلز ضد زنگ یا سرامیک در نظر گرفته شود.

به طور کلی می توان اتاق نقاشی زیبا همچون خانه با چند اتاق درست کرد‌ . این کار نیازمند فضای وسیع است. این کار آرامش و نظم بیشتر را در کارگاه نقاشی به وجود می آورد و مانع از اتلاف‌وقت می شود. اگر شما مدت طولانی در فضای باز نقاشی می کنید باید بتوانید به طور فی البداهه وسایل مورد نیاز خود را مرتب نمایید و در ابتدا انواع وسایل نقاشی را بشناسید.

نقاشان اولیه امپرسیونیست  هنگامی برای نقاشی به خارج از شهر می رفتند وسایل را بار می‌کردند ولی نقاشان مدرن که موفق بودند وسایل راحتی کار خود را داخل اتومبیل جادارشان می گذاشتند : چتر آفتابی بزرگ، میز تاشو ، چهارپایه ، جعبه رنگ و پالت.

ضروری ترین وسیله کار برای یک نقاش آبرنگ کار داشتن بطری آب تمیز و برای نقاش های دیگر سه پایه می باشد. در حال حاضر مدل های متنوع سه پایه های تلسکوپی در بازار است که سبک و بسیار مفید برای کار می باشند.

برای آبرنگ هم می‌توان از یک میز سبک تاشو برای قرار دادن زیر کاغذ و هم چنین برای گذاشتن جعبه رنگ و پالت استفاده نمود.

اگر در فضای باز کار رنگ روغن را انجام می دهید  بهتر است تابلوتان که هنوز خیس است  توسط وسیله ای حمل شود که آسیب نبیند .اگر توانایی خرید این وسیله را نداشتید میتوانید چند‌گیره اطراف کارتان بزنید که برجسته شود و سپس یک مقوای ضخیم دیگری روی آن بگذارید و سپس با گیره دیگری آن را محکم نمایید.

برای قلمو های خود می توانید از نی های نازکی که بهم وصل شده اند استفاده کنید و برای قلم‌ موهای بلند هم میتوانید جلدی با حصیر بلند درست کنید. این وسیله ‌کمک می کند قلمو صدمه نبیند و مانع نفوذ گرد و خاک به آن می شود.

حتما باید به این نکته توجه کنید که حتما نیازمند یک کارگاه نقاشی عالی و مجهز برای خلق یک اثر نیستید. حتی با وسایلی ساده و پیدا کردن جایی در خانه می توانید قوه تخیل و تشخیص خود را بالاببرید‌. تنها مورد این است که وسیله ای که استفاده می کنید عالی و درجه یک باشد.

برای تهیه رنگ دقت داشته باشید که رنگ های مثل ئیدراکسید کرم و سیاه عاج چون زودتر از باقی رنگ ها سیاه می شوند به مقدار کم خریده شود . امّا خرید رنگ های دیگر از نظر اقتصادی بهتر است که زیاد خریداری شود

تقسیمات اتاق نقاشی

 به طور کلی مهم ترین مساله در یک کارگاه نقاشی، تقسیم آن به سه قسمت می باشد :

  1. دارای سقفی متناسب با انداره کارهایی که میخواهم انجام بدهم .
  2. اتاق هایی جهت نگهداری وسایل و  آماده شدن برای کار و جایی برای استراحت ، مطالعه و نوشتن
  3. و فضایی دیگر برای بازدیدکنندگانی که درواقع در کارگاه نقاشی کاری ندارند ،جز اینکه تابلو ها را ببیند لازم می باشد.

هیچ چیز نمی تواند آزار دهنده تر از این باشد که یه کار ناتمام در جلوی دید عیب جویان یا متملقین قرار گرفته باشد.

در این مقاله در مورد اتاق نقاشی و چیدمان وسایل در آن صحبت کردیم. بسیار مهم است که کارگاه نقاشی را طوری بچینیم که نهایت راحتی را برای نقاش به ارمغان بیاورد. امیدواریم با بدست آوردن این اطلاعات بتوانید فضای بهتری برای نقاشی خود بوجود آورید تا بهتر و راحت تر نقاشی کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.