بدون شک یکی از مهمترین مباحث در آموزش نقاشی، نقاشی از طبیعت و منظره با رنگ روغن می باشد. این موضوع برای یادگیری هنرجویان مفید می باشد. در ادامه می خواهیم تا این مدل نقاشی را به شما آموزش دهیم. لازم به ذکر است آشنایی با اصول طراحی از منظره نیز می تواند برای یادگیری این دوره مفید باشد.

ابزار لازم برای کار با رنگ روغن

برای شروع یک منظره رنگ روغن، باید ابزار مناسب و زمینه مناسبی را در اختیار داشته باشیم. انتخاب یک رنگ روغن خوب اولین قدم برای ما می باشد؛ سپس باید به زیرساخت یا زمینه مناسب اقدام نمود. در مراحل اولیه می توان بر روی مقوا مخصوص رنگ روغن و در مراحل بعد بر روی بوم پارچه ‌ای اجرا نمود .

قلم موها باید از جنس نرم و سخت و و تخت باشد البته برای ریز ه کاری به قلم های شاخه زنی و گرد هم احتیاج پیدا می شود. برای رقیق کردن رنگ روغن می توان از روغن بزرک استفاده نمود.

پالت رنگ روغن می تواند شیشه‌ای یا کاغذی باشد. البته در بازار پالت های متفاوت وجود دارد که ما به بهترین آن اشاره نمودیم. لازم به ذکر است برای تمیز کردن قلم مو بهتر است از تینر بدون بو یا قلم شور های مخصوص در بازار استفاده نمود سعی کنید چند تکه پارچه نخی در کنار دستتان برای تمیز کردن قلم مو داشته باشید سه پایه مخصوص نقاشی برای گذاشتن بوم و چهارپایه یا صندلی برای نشستن نقاش الزامی است.

مراحل اجرای منظره برفی در رنگ روغن

در اینجا در مورد مراحل مختلف توضیح می دهیم:

مرحله اول

در مرحله اول از نقاشی از طبیعت با رنگ روغن، باید به منظره  انتخابی به عنوان مدل نگاه کرد ما به عنوان نقاش یا در روبروی منظره قرار داریم یا از آن عکاسی کرده و در حال انجام کار هستیم. در مرحله  اول به رنگ های پس زمینه در نقاشی توجه کنیم ویک لایه رنگ برای کل زمینه بزنیم. برای شروع منظره باید از آسمان شروع کنیم. رنگ آسمان بستگی به نوع منظره ما دارد.

01

رنگ ها نسبت به موقعیت روز، فصل ها ،مناطق جغرافیایی و آب و هوای های متفاوت تغییر می کند. ما برای نمونه یک منظره ساده فصل زمستان را انتخاب و برای شما مراحل کار را توضیح می دهیم.

همانطور که ملاحظه می کنید، برای شروع منظره طبق رنگ آسمان و زمین یک  پس زمینه برای کار انتخاب می کنیم و با قلم موی تخت پهن به شکل محوی یا به شکل تاش کل فضا را می پوشانیم. دقت کنید تمام زمینه کار شما  طبق مدل از رنگ  برای پس زمینه پوشیده شود.در این مدل از رنگ سبز ابی همراه با سفید و بنفش با کمی نارنجی برای کارانتخاب شده چون ترکیب  دو رنگ آبی ونارنجی یک خاکستری رنگی را به دست می دهد وبرای اسمان مدل ما می تواند مناسب باشد .

مرحله دوم

 بعد از از زدن زمینه، درمرحله دوم از نقاشی از منظره با رنگ روغن ،اجرای آسمان و ابرها و بعد از آن اجرای کوه هاست یادتان باشد در منظره حتماً باید پلان بندی رعایت شده و از بالا به پایین کار شود. در تکنیک رنگ روغن به دلیل خصوصیت رنگ های روغنی می توانید از درجات تیره به روشن کار کنید.

02

 برای زدن کوه ها اول رنگ های تیره را زده بعد بر اساس زاویه تابش نور که در مدل بالا هستند راست است رنگهای خاکستری های روشن را را اجرا نموده و پس از آن درگاههای برف را می گذاریم.

مرحله سوم از نقاشی از طبیعت با رنگ روغن

همانطور که می بینید در این مرحله به پایین کوه ها و خط افق می رسیم خط افق جایی است که باید در منظره با رنگ تیره نشان داده شود. اگرچه فضاهای بالای خط افق کمرنگ و در محوی قرار دارد ولی روی خط افق چون فشردگی جو وجود دارد به رنگ تیره است، شما می توانید رنگ های تیره و روشن کوه ها را نیز کنترل کرده و اگر لازم بود تیره تر یا روشن تر کنید.

03

همین جا می توانید تصاویر درخت های دور یا کوه ها را روی آب نشان داده ،چراکه الان رنگ ها آمادگی این کار را دارد نه خیلی خیس است و نه خیلی خشک و شما می توانید به راحتی تصاویر درون آب را کشیده ومحو کنید.

مرحله چهارم

 در این مرحله از نقاشی از منظره با رنگ روغن، باید دقت کنید که چه فرمی بعد از خط افق وجود دارد همانطور که می‌بینید بر اساس پلان بندی یک کوه جلو کوه های دیگر و خط افق قرار گرفته است است. بنابراین در این مرحله لازم است به این کوه پرداخته شده اول رنگ های تیره خاکستری های آبی را زده و سپس رنگ های روشن آبی و سفیدها را اضافه می کنیم.

04

این منظره به دلیل اینکه فضای برفی است بیشتر از خاکستری های آبی و نارنجی همراه با ترکیب قهوه ای و سبز آبی ها و بنفش ها اجرا شده است.

مرحله پایانی اجرای منظره برفی در رنگ روغن

همانطور که دیدید و گفته شد بر اساس پلان بندی و از بالا به پایین اول آسمان، بعد کوه های دور، سپس خط افق و کوه را کار کردیم.

اکنون در مرحله پایانی از نقاشی از طبیعت با رنگ روغن، نوبت به درخت ها می رسد شما با ترکیب سبز و قرمز و کمی مشکی می توانید این درخت های سرو را با قلم مویی شماره ۶ تخت و یا قلم موی چتری بکشید. اول از رنگهای تیره شروع کرده سپس با توجه به جهت تابش نور رنگ های روشن را میزنیم.

05

بعد از آن به تنه درخت ها و شاخه های ریز پرداخته و سپس بوته های جلو بنفش رنگ را رسم می کنیم .در مرحله بعد رنگ‌های آبی و سفید که به شکل موج روی آب قرار دارد و یا به شکل زمین نشان داده شده است را کشیده و تصاویر درون آب را نشان می دهیم.

درختهای  جلوی سمت راست و تنه درخت خشکیده مرحله بعدی کار ما است.  در مرحله پایانی با دقت به منظره نگاه کرده، شدت های تیرگی و روشنی کار را مجددا مورد بررسی قرار می‌ دهیم و اگر جایی لازم بود که تیره تر یا روشن تر شود به آن می پردازیم.

در مقاله بالا به اختصار برای شما مراحل اجرای منظره با رنگ روغن را توضیح دادیم و با تصاویر  کار شده مفهوم کار را برای شما بهتر  کردیم. امیدواریم با کمک مقاله بالا بتوانید به راحتی یک منظره رنگ روغن را نقاشی کنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.