کاربرد رنگ در نقاشی از موضوعات مهم در آموزش نقاشی می باشد. رنگ عنصر اصلی کار نقاشان می باشد. قبل از ورود به یکی از تکنیکهای نقاشی مثل مداد رنگ، آبرنگ، رنگ روغن، اکریلیک، پاستل، و گواش، لازم است قوانین کلی رنگ را بدانیم و با فیزیک رنگ آشنا باشیم. در ادامه در مورد کاربرد رنگ در نقاشی صحبت می کنیم.

رنگها، مواد گیاهی،عالی و یا شیمیایی هستند که در طبیعت وجود داشته و با یک سری فعل و انفعالات و ترکیب با مواد دیگر در اختیار هنرمندان قرار می گیرند. هنرمندان می توانند آثار هنری خود را خلق کنند اما برای خلق اثر هنری قوانین مخصوص وجود دارد که در ذیل به آن اشاره می کنیم.

دسته بندی رنگ ها

در بحث کاربرد رنگ در نقاشی باید گفت که رنگ ها در سه گروه رنگهای اصلی، درجه دوم و درجه سوم قرار می گیرند.

رنگ های اصلی

رنگ های اصلی زرد، قرمز ،آبی هستند که از ترکیب هیچ رنگی به وجود نمی آیند.

رنگ های درجه دوم

رنگ های درجه دوم از ترکیب رنگهای اصلی بدست می آیند. مثلا از ترکیب زرد و آبی، رنگ سبزبوجود می آید، از ترکیب  زرد و قرمز، نارنجی بوجود آمده و از ترکیب آبی و قرمزبنفش به دست می آید. به این رنگ ها رنگ های درجه دوم یا ثانویه می گویند.

رنگ های درجه سوم

رنگهای درجه سوم یا ثالثه از ترکیب یک رنگ اصلی و یک رنگ فرعی یا درجه دوم به دست می آید. مثلاً از ترکیب رنگ زرد که اصلی است با رنگ نارنجی که درجه دوم است رنگ نارنجی زرد به دست می آید. به این گروه از رنگ ها در دایره رنگ، رنگهای  درجه سوم می گوییم.

01

دایره رنگ

در بحث کاربرد رنگ در نقاشی ، دایره رنگ موجود است. اگر به دایره رنگ دقت کنید رنگ های وسط دایره را رنگ های اصلی و دور تا دور آن را رنگ های درجه دوم و سوم تشکیل می دهد .

رنگ مکمل

در دایره رنگ به هر رنگی که در مقابل رنگ اصلی قرار می گیرد رنگ مکمل گفته می شود. مثلاً رنگ بنفش در مقابل رنگ اصلی زرد قرار دارد. بنابراین زرد و بنفش مکمل است یا نارنجی در مقابل آبی یا سبز در مقابل قرمز بنابراین، این دو رنگ آبی و نارنجی ،سبز و قرمز نیز رنگ‌های مکمل هستند .

رنگهایی که گرایش به رنگ های آبی دارند؛ مثل آبی ها بنفش ها، سبز آبی ها که از طول موج پایین‌ تری برخوردارند در دسته رنگ های سرد قرار می گیرند. رنگهایی که گرایش به رنگ‌ های زرد یا قرمز دارند مثل قرمزها، نارنجی‌ها، زرد ها، اخرایی و قهوه ای که طول موج بالایی نیز دارند در دسته رنگ های گرم قرار می گیرند.

اگر رنگ های مکمل را با هم ترکیب کنیم خاکستری رنگی به دست می آید و از شدت رنگ کاسته شده، در حالیکه اگر کنار هم قرار بگیرد کیفیت هر دو رنگ با وضوح بیشتری نشان داده می شود.رنگ های سرد، معمولا در پلان های عقب ورنگ های گرم در پلان های جلو کارمورد استفاده قرار می‌گیرد.

تکنیک ها

وقتی درباره کاربرد رنگ در نقاشی صحبت می کنیم، باید بدانیم که تکنیک هایی وجود دارند. شما وقتی شروع به نقاشی میکنید، باید دقت کنید که کاربرد رنگ در تکنیک های مختلف بر اساس اصول خاص است .

تکنیک ها به چند دسته تقسیم می شود: بعضی از آن ها بر پایه آب هستند، بعضی بر پایه تینر و گروه دیگر گرافیت های یا پودرهای رنگی هستند مثل دسته مداد رنگی ها وپاستل ها.

آبرنگ اکروکلیک ،گواش، اکولین،  مرکب ،دسته رنگهای پایه آب هستند. رنگ های روغنی،رنگ های تینری هستند. مداد رنگ ها و پاستل از جمله رنگ های خشک و گرافیتی وپودری هستند.

اسامی و شماره های رنگها در تکنیک های مختلف

شما بر اساس انتخاب تکنیک باید بدانید علاوه بررعایت اصول قوانین رنگ، چگونه در تکنیک های  مختلف از رنگ استفاده کنید.

قبل از هر چیز باید بدانید که  درجات و تنوع رنگی در تکنیک های مختلف با علائم و شماره های مشخصی از طرف شرکت های سازنده آن مطرح می گردد؛ مثلاً در آبرنگ ها برای هر رنگ یک شماره و یک نام لاتین بر اساس نوع و درجه رنگ تعریف می گردد. مثلا آبی پروس ،یا آبی کبالت ،یا آبی اولترامارین.

همین اتفاق برای رنگ های روغنی و مداد رنگ ها نیز کاربرد دارد. شما پس از خرید باید دقت کنید که بروشور این رنگها در جعبه های رنگ موجود است. آنرا مطالعه کرده و به کار بگیرید.

ما برای راحتی کار شما و آشنایی شما با اسامی و شماره رنگ ها  در آبرنگ، مداد رنگ، گواش، اکریلیک و رنگ روغن ،شماره رنگهای چند برند معروف مثل فابر کاستل و شین هان را در اختیار شما قرار می دهیم تا شما به راحتی بتوانید از  درجات رنگی آگاهی داشته و استفاده کنید. لازم به تذکر است که در مداد رنگ ورنگ روغن بیشتر شماره های رنگی و در ابرنگ و رنگهای پوستری مثل گواش واکرولیک اسامی کار برد دارد .

دانلود شماره رنگ‌ های مداد رنگی پلی کروم فابر کاستل

دانلود اسامی و شماره رنگ های روغنی  شین هان

دانلود اسامی و درجه رنگهای پوستری ( گواش ) شین هان

دانلود اسامی و درجه رنگ های آبرنگی شین هان

چگونگی استفاده از درجات رنگ  در تکنیک های مختلف

برای شروع رنگ در تکنیک های مختلف باید به این نکته مهم توجه کرد که رنگ های ما آبی است یا روغنی یا خشک. اگر رنگ ها مثل آبرنگ، آب مرکب ، اکولین،گواش و اکرولیک آبی است، باید اول از درجه رنگ های روشن شروع کنیم.

سپس کم کم رنگ‌های تیره را به آن اضافه کنیم ،چون رنگ های آبی این امکان را به ما نمی‌دهد که بعد از گذاشتن رنگ تیره ،رنگ روشن را استفاده نماییم.

اما برعکس رنگ های روغنی یا رنگ روغن اول باید از در جات رنگهای  تیره شروع کرده و بعد کم کم رنگ های روشن را به آن اضافه کنیم.

در رنگ های خشک مثل پاستل یا مداد رنگ بهتر است اول از رنگ های متوسط شروع کرده، زمینه را کار کنیم. سپس کم کم رنگ های روشن و تیره را به آن اضافه کنیم. لازم به ذکر است که رعایت استفاده از درجات رنگی در تکنیک های مختلف بسیار مهم و برای ارائه کار موثر می باشد .بنابراین باید هنرجوها دقت لازم در چگونگی استفاده از رنگ را داشته باشد. در تکنیک رنگ روغن در صورت اشتباه ، امکان تصحیح متعدد کار برای هنرجو  وجود دارد.

در این مطلب در مورد کاربرد رنگ در نقاشی صحبت کردیم. امیدواریم مجموع آنچه گفته شد توانسته باشد تا به شما اطلاعات مفیدی در اینباره بدهد. از اینکه این مطلب را تا اینجا خواندید بسیار متشکریم!