مینیمال آرت Minimal art یا هنر کمینه چیست؟ آیا در مورد آن چیزی می دانید؟ دانستن در این مورد برای هر کسی که به دنبال آموزش تاریخ هنر جهان است، جالب توجه می باشد. پس با ما باشید تا در این مورد بدانید.

تعریف مینیمال آرت یا کمینه گرایی

مینیمال یکی از جنبش های هنری سال۱۹۶۰ به خصوص در ارتباط با  آثار مجسمه سازی  هنرمندان کشور آمریکا است .آثار پیروان این سبک انواع ساختارهای مدولی فضایی و شبکه ای و جفت کاری را شامل می شود که هدف آن بررسی مسائلی چون فرم ،فضا، مقیاس و محدود بود. هدف هنرمندان مینیمال ارت این بود که هرگونه بیانگری توهم بصری را  نفی می‌کرد.

آندره،دانلد جاده ،رابرت ماریس از جمله هنرمندان مینیمال آرت به شمار می آیند که در این زمینه کار کرده اند. مجموعه‌ای منظم از واحد های یکسان و جابجا شونده بر اساس قابلیت تعویض و توسعه که در علم ریاضی نیز کاربرد دارد.

پیدایش هنر مینیمال آرت

اما این هنر از کجا پدید آمده است؟

روسیه و مینیمال آرت

هنر مینیمالیست یا کمینه گرایی و به زبان ساده تر کم گوی و گزیده گوی، زاییده هنرمندان روس زمان پس از انقلاب اکتبر فرانسه روسیه است که ساختار گرا بودند و به موجز گرایی و خلاصه  گرایی اشکال هندسی گرایش داشتند؛ مانند تابلو سفید روی سفید، کازیمیر مالویچ .

01

این تجربیات هنرمندان روس در دهه ۱۹۵۰ تا ۶۰ بر هنرمندان  اروپا و آمریکا نیز تاثیر پیدا کرد مانند تاثیری که بر روی آثار راشنبرگ با تابلوهای تمام سفید و کارهای  تک رنگ ایوکلین ، وپیرو مانزونی گذاشت. حتی بر روی کارهای میناکاری رابرت رایمن و آثار اگنس مارتین که ترکیب شیارهای نامحسوس روی زمینه های تک رنگ بود نیز تاثیر گذاشت.

ژاپن و هنر کمینه گرایی

اگر بخواهیم فلسفه هنر مینیمالیستی را  از نظر ریشه‌ای بررسی کنیم باید به سراغ کشور ژاپن برویم زیرا بخشی از فرهنگ  ژاپن ریشه در فلسفه ذن دارد، و بسیاری از اشخاص این سبک را به معنویت و دیدگاه ژاپن نسبت می دهند.

02

در زیبایی‌شناسی هنر ژاپن سادگی یک اصل است و ذات و عنصر طبیعی بسیار ارزشمند می باشد به خاطر همین تمام اشکال ساده طبیعت برای سبک مینیمالیستی بسیار تاثیرگذار می‌باشد و این مفهوم برای معماری معاصر مینیمالیستی نیز بسیار مهم است خوب میشود در واقع سادگی همان زیبایی است و در طراحی مینیمالیستی امروز به شکل کاربردی قابل مشاهده می باشد. مینیمالیسم به معنای حقیقی زندگی با اجناس ضروری و لازم مطرح می شود در واقع این تفکر باعث حذف اجناس و اقلام غیر ضروری شده،و  در زندگی حس آزادی به رهایی را منتقل می کند.

مطلب مرتبط: “کوبیسم چیست؟”

جاد،هنرمند معروف هنر مینیمالیست

جاد (judd ) مجسمه ساز  امریکایی از نمایندگان و نظریه پردازان  سبک ‌مینیمال ارت  به شمار می رود، او می کوشید، که پدیده هنری را تا حداقل عناصر بصری و اساسی اش کاهش دهد، آثار او شامل واحدهای هندسی تکرار شونده و غالباً در ابعاد بزرگ مطرح می شوند.

حجم ها از ورق آهن گالوانیزه یا آلومینیوم ساخته می‌شد، وگاه سطح آنها با رنگ‌های تند پوشانده می شد، جاد معتقد بود که ساختارهای بنیادی یا حجمهای کمینه با آثار کنستروکتیویستها ، متفاوت است؛ زیرا از طریق تکرار و تقارن  واحدهای یکسان و بر اساس یک نظم ریاضی گونه معین به وحدت می رسند .از جمله آثار را می توان به اثر بی عنوان( ۱۹۶۸) اشاره کرد.

ما سعی کردیم در این مطلب در مورد معنی و تاریخچه مینیمال آرت صحبت کنیم. امیدواریم از آنچه خواندید لذت برده باشید و آن را با دیگران نیز به اشتراک بگذارید. از همراهی شما سپاسگزاریم!