در بحث آموزش نقاشی دانستن مفاهیم مهم است. یکی از مفاهیم جالب، هنر آبستره است. اما هنر آبستره چیست و گرایش ها و نهضت های آن کدامند؟  در این مطلب با ما همراه باشید تا درباره آن  بیشتر با شما سخن بگوییم.

تعریف هنر آبستره

هنر آبستره ، با عناوین انتزاعی و یا تجربی نیز کاربرد دارد، در واقع شیوه ای از بیان تجسمی است که در آن هنرمند با بهره گیری از ذهنیت فردی و دوری از بازنمایی پدیده‌ها و اشکال واقعی اثری خلق می کند.

اساس هنر تجربی در حقیقت این اعتقاد است که ارزش های جهان شناختی در رنگ و شکل خلاصه می شود و به طور کلی ربطی به مضمون نقاشی یا پیکرسازی ندارد. این شیوه اساساً هر نوع بازنمایی طبیعت مشهود را طرد می‌کند و زمینه ساز تکمیل شیوه های متعددی در سراسر سده بیستم است که از جمله آن اکسپرسیونیسم انتزاعی، آپ ارت و مینیمالیسم است.

دو گرایش عمده در جهت گیری هنر انتزاعی

ابتدا روشی که درآن وجه عاطفی و احساس برانگیز هماهنگی‌های رنگ و طرح و فرم و ریتم غالب می باشد و در راس آن واسیلی کاندینسکی قرار دارد و شیوه‌های اکسپرسیونیسم انتزاعی از آن منتشر می شود. دوم شیوه ای در هنر انتزاعی است که از هماهنگی های نظام هندسی شکل می گیرد مانند تجربیات پیت موندریان، که سعی داشت شکل های ناب هندسی را در کنار رنگ های بنیادین در یک ارتباط منطقی عمودی و افقی نظام بخشد ،از این نوع تفکر شیوه‌های آپ ارت و مینیمالیسم زاده شد.

01

واسیلی کاندینسکی

عده ای از اهل هنر واسیلی کاندینسکی را اولین هنرمند در سبک (انتزاعی) می دانند. کاندینسکی اولین اثر تجربی خود را در سال ۱۹۱۰ به وجود آورد، البته کاندینسکی از پیشگامان این نگاه جدید هنری بود ولی هنرمندان دیگری پس از او تلاش کردند ، تا در بستر هنر انتزاعی آثاری خلق کنند.

البته لازم به ذکر است ، آبستره مشتقات گوناگونی دارد که از آن جمله ،می‌توان به آبستره اکسپرسیونیسم، تاشیسم، و اکشن پینتینگ اشاره کرد ،واژه انتزاع را معادل (ابطال هنر نوع بازنمایی عالم مشهود) گرفته اند.

کاندینسکی از اعضای گروه سوار آبی بود بزرگترین مجموعه ی آثار کاندینسکی ( 180 تابلو ) در موزه گوگنهایم نیویورک نگهداری می‌شود.

پیت موندریان

نقاش هلندی و از موثرترین هنرمندان در شکل گیری هنر آبستره بود. در ابتدا طبیعت گرایانه و پس از آن سمبولیستی بود وی پس از آشنایی با کوبیسم سری مشهور درختان خود را خلق کرد. در این سری موندریان مراحل رسیدن از طبیعت به انتزاع را به خوبی نشان می دهد .

موندریان از جمله هنرمندانی است که در ترکیب بندی هایش از تضاد میان حرکت‌های عمودی و افقی سود برده است. او ابتدا هنرمندی بود که از مناظر طبیعی نقاشی می‌کرد ولی به تدریج فرم های طبیعی منظره  را ساده نمود، تا به ناب ترین شکل آن یعنی خطوط عمودی و افقی نزدیک گردد.

او در جستجوی یک واقعیت ناب و خالص بود و در بخشی از بیانیه خود تحت عنوان (هنر های تجسمی و هنرهای تجسمی ناب) می گوید:”هرچند هنر اصولاً همیشه و در همه جا یک عنصر واحد است ولی با این حال در بیان های مختلف و متنوع آن دو گرایش وجود دارد که در تضاد با یکدیگرند یکی از آنها به آفرینش مستقیم زیبایی جهان توجه دارد و دیگری به بیان زیباشناختی انسان یعنی به بیان فکر و تجربه او می پردازد.”

02

جنبش ها

در اینجا به توضیح نهضت های مربوطه می پردازیم.

نئوپلاستیسیسم

نهضتی در نقاشی است که بر انتزاعی بودن هنر و استفاده از شکل های عمودی و افقی، با استفاده از فام های اولیه تاکید دارد. از کسانی که در این زمینه کوششهایی انجام داده‌اند می‌توان به پیت موندریان اشاره کرد. او با پیشنهاد این نظریه تحولی در انتزاع ناب به وجود آورد.

داستیل (destil): هنرمندان نئوپلاستیسیسم

یک گروه از هنرمندانی بودند که نام خود را از مجله ای که دوز بورخ پایه گذاری کرد، انتخاب کردند.اینان معتقد به گونه‌ای از هنر انتزاعی با استفاده از شکل های بنیادی به خصوص مکعب و عناصرعمودی و افقی بودند .

03

موندریان ، یکی از اعضای برجسته این گروه بود در مقاله‌ای با عنوان نئوپلاستیسیسم اشاره کرد که این گونه هنر ارزش‌های معنوی را به بهترین وجه بیان می کند .گروه داستیل با جذب هنرمندانی چون ال لیستسکی، ریشتر ،هانس و برانکوزی جنبه جهانی پیدا کرد.

آبستره اکسپرسیونیسم

این جنبش پس از جنگ جهانی دوم در آمریکا شکل گرفت و ریشه های این جنبش را پیش از اکسپرسیونیسم می توان درسور رئالیسم و آبستره جستجو کرد. مشهورترین هنرمندان آبستره اکپرسیونیسم ،جکسون پالاک ،مارک روتکو، رابرت مادرول، بارنت نیومان وویلیام دکونیک هستند.

این اصطلاح نخستین بار برای توصیف نقاشی های کاندینسکی به کار رفت ولی توسط رابرت کوتس منتقد آمریکایی به آثار دکونیک ،پالاک، و چند نقاش نیویورکی دیگر اطلاق شد.

در این مطلب به بیان توضیح مفهوم آبستره و موارد مرتبط پرداختیم. امیدواریم از آنچه خواندید لذت برده باشید و این مطالب توانسته باشد دید روشنی در مورد آبستره به شما داده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم!